Oversigt
Racercykler og cykelmærker
Her er en oversigt over nogle af de mange racercykelmærker, der findes. De fleste producenter fokuserer mest på at bygge rammer og forgafler, og de anvender ofte de samme komponenter, gear og hjul. Rammen (stellet) er naturligvis det mest synlige på en racercykel, og der er selvfølgelig en hel del signalværdi i at køre på visse racercykler. Man skal dog ikke glemme, at man ofte betaler meget for mærket, hvis man fx. vælger en af de italienske racercykler i Ferrari-klassen. Og så er det vigtigt, at huske på at også gear-gruppen og hjulene har stor indflydelse på køreoplevelsen.
Udover oversigten nedenfor kan du læse mere om italienske cykelmærker.
Læs mere om carbon og alu, gear-grupper og hjul.
Har du lyst til at lade dig inspirere, har vi lavet en oversigt over de fedeste racercykler netop nu.
Se eventuelt også oversigten over World Tour-holdenes cykelmærker og udstyr.
Canada
Argon 18
Startet i 1989 i Montreal. Mærket er opkaldt efter ædelgassen Argon og dennes nummer i det periodiske system. Argon 18 laver racerrammer i både carbon og aluminium, og de opkalder deres rammer efter andre grundstoffer, fx. toprammen Gallium Pro.
Argon 18 er ikke en ramme, man ser ofte på de danske landeveje, men Argon 18 er ofte til stede i feltet i de store professionelle cykelløb.
Tjekkiet
Author
Tjekkiske Author har fremstillet cykler siden 1993. Toprammen hedder CA9900 og sælges bl.a. på Authors egen hjemmeside.
Den kan erhverves for små 50.000 kr. med Dura Ace Di2 gear og Easton EC90 hjul.
Italien
Basso
Navnet Basso er de senere år blevet synonym med den italienske superstjerne, Ivan Basso. Men historien om cykelmærket Basso er en lidt anden. Da de tre Basso-brødre Marino, Renato og Alcide i 1977 blev enige om at starte en produktion af håndbyggede kvalitetscykler, var Basso-navnet allerede et stort navn inden for italiensk cykelsport. Det er altså ikke Ivan Basso, der har lagt navn til de smukke Basso-cykler. Marino Basso blev verdensmester i landevejscykling i 1972, og vandt 15 etaper i Giro d’Italia, 6 etaper i Tour de France og 6 etaper Vuelta a España i løbet af sin karriere.
Basso Bikes fører hele 7 racer-serier; 3 i carbon (Diamante, Astra og Laguna) og 4 i aluminium (Titanio, Reef, Devil og Viper Vintage).
Italien
Battaglin
Cykelnørder genkender navnet Giovanni Battaglin fra Jørgen Leths klassiker Stjernerne & vandbærerne fra 1974, der skildrer 1973-udgaven af Giro d’Italia. Her var den purunge Battaglin løbets sensation, da han erobrede den samlede 3. plads efter vinderen Eddy Merckx og Felice Gimondi.
Siden 1982 har Battaglin produceret racerrammer i Marostica i Italien, og i Danmark ser man faktisk en hel del af dem, hvilket formentlig skyldes, at BikeBuster fører Battaglins store kollektion, der spænder fra meget dyre til ganske billige cykler.
Spanien
BH
BH Bikes blev grundlagt for over 100 år siden, i 1909, i Eibar i Spanien. I dag har firmaet 2 fabrikker i Vitorai Gasteiz, hovedstaden i Baskerlandet, samt en fabrik i Portugal.
BH står for Bestegui Hermanos, og firmaet fremstiller 200.000 cykler om året. BH cykler har været med fremme i cykelverdenen i mange år, bl.a. via de tidligere sponsorater af hold som Liberty Seguiros, Astana og AG2R.
Holland
BeOne
Hollandske BeOne fremstiller racercykler til alle niveauer. Toprammen hedder Raw Pro LTD, og udover Raw-serien udgøres BeOnes race-serie af serierne Diablo, Mistral, Storm og Jade. Derudover kan man få en special edition med navnet Alpe d’Huez.
BeOne fremstiller desuden bl.a. mountain bikes, hybridcykler, cykelcross-cykler, og de har desuden en solbrille- og cykeltøjlinie.
Italien
Bianchi
Bianchi er verdens ældste eksisterende cykelfabrikant. Den blev grundlagt af Edoardo Bianchi i Milano i 1885. En af Bianchis mest populære rammer, Via Nirone 7, er opkaldt efter adressen i Milano, hvor den første “shop” lå i 1885.
Via Nirone 7 er sammen med Infinito tiltænkt motionister, der ønsker komfort på lange ture. Sempre-rammerne (både alu og carbon) har en smule mere race-geometri, mens top-racerrammen Oltre køres af professionelle ryttere.
Bianchi har været synonym med legenden Fausto Coppi siden 1950, hvor denne vandt Paris-Roubaix på en Bianchi og op gennem 1950erne fejrede flere store sejre.
Bonusinfo:
Bianchis karakteristiske tyrkis-farve kaldet Tiffany-blå er ifølge myten inspireret af himlen over Milano, og øjenfarven hos den tidligere dronning Tiffany, til hvem Edoardo Bianchi byggede en cykel.
Italien
Bottecchia
Ottavio Bottecchia var den første italiener øverst på sejrsskamlen i Tour de France. Det var i 1924, og den stærke italiener førte løbet fra start til slut. Han formåede også at sejre året efter i 1925. Han blev fundet hårdt kvæstet under en træningstur i 1927 og døde kort efter på hospitalet. Det mystiske var, at hans cykel var uskadt, og den dag i dag er der stadig spekulationer om hans død, som nogen mistænker for at have været en forbrydelse.
Det var dog cykelbyggeren Teodoro Carnielli, der i første omgang så Ottavio Bottecchias talent og begyndte at bygge Bottecchia cykler, og i løbet af 1930erne og 1940erne voksede fabrikken sig stor og har på det tidspunkt ca. 100 ansatte.
Bonusinfo:
Bottecchias racer-serie består af 4 carbon-modeller, herunder toprammen EMME2, og 2 aluminium-rammer.
Storbritannien
Boardman
Efter Chris Boardman stoppede sin aktive karriere, har han kastet sig over cykelproduktion. Boardman var især kendt for sine evner på enkeltstart, men Boardman Bikes laver ikke bare enkeltstartscykler. Deres racercykel-linie er bred og varieret.
Topserierne, kategoriseret som Elite, hedder AiR og SLR. Begge serier findes i 4 versioner: 9.8, 9.4, 9.2 og 9.0, alle i carbon. Toprammen er den helt utroligt flotte Boardman AiR9.8. Den kan erhverves for små 44.000 kr. med SRAM Red og Zipp 404-hjul.
Boardmans performance-serie tæller 5 cykler, heraf to i carbon og tre i aluminium.
Schweiz
BMC
BMC (Bicycle Manufacturing Company) blev egentlig skabt af amerikaneren Bob Bigelow i 1986, men det var først i 2002, at den schweiziske cykelproducent for alvor gjorde sig bemærket med toprammen Teammachine SLT01, som blev kørt af det schweiziske storhold, Phonak, der har haft ryttere som Oscar Camenzind og Oscar Perreiro i folden.
I 2007 blev BMC sponsor for holdet BMC Racing, der startede sin stor-satsning i 2010 ved at skrive kontrakt med en række store ryttere, bl.a. ex-verdensmester Allessandro Ballan, Lance Armstrongs tro væbner George Hincapie, og den forsvarende verdensmester Cadel Evans. Evans forbedrede som bekendt sine to andenpladser i Tour de France (2007 og 2008) med den samlede Tour-sejr i 2011.
Læs mere om BMC cykler.
USA
Calfee
Craig Calfee havde arbejdet med cykelrammer siden slutningen af 1980erne. Hans firma, Carbonframes, leverede 18 carbonrammer til Greg LeMonds hold, Team Z, og LeMond kørte på en af Carbonframes rammer i Tour de Fance 1991.
Craig Calfee startede Calfee Design i 1997, og i 2008 indgik Calfee et samarbejde med ENVE, der i dag producerer Calfees “carbon tubing”. Calfees racercykel-linje udgøres af fire modeller, Dragonfly, Tetra, Luna og Bamboo.
USA
Cannondale
Cannondale laver cykler i flere prisklasser, men deres bedste rammer er generelt ret dyre.
Serierne SuperSix og CAAD er deres mest “racer-agtige” rammer, mens Synapse-serien er mere komfortorienteret og skabt til de lange ture.
Læs mere om Cannondale cykler.
Tyskland
Canyon
Canyon sælger direkte til forbrugeren via deres egen hjemmeside og går på den måde uden om fordyrende mellemled. I 2011 oplevede Canyon stor succes som sponsor for Omega-Pharma Lotto holdet, der gjorde en flot figur i 2011-udgaven af Tour de France, bl.a på Plateau de Beille, hvor Jelle Vanendert sejrede, og naturligvis med mega-stjernen Philippe Gilberts fantastiske sejre i Amstel Gold Race, Fleche Wallone og Liège-Bastogne-Liège – samt på første etape af Tour de France.
Læs mere om Canyon cykler.
Italien
Casati
Casati har fremstillet kvalitetsrammer siden 1920 i deres værksteder i Monza lidt uden for Milano.
Toprammen hedder Marte og er let genkendelig på hullet i overrøret. Casatis øvrige carbonrammer hedder Vola SLI, Demone, 53×11 og Challenge. Derudover laver Casati 4 håndbyggede stål-rammer: Inox T 99, Laser La Speciale, Campionissimo, og Linea Oro. Casati-cykler benytter i stor udstrækning Dedacciai saddelpinde og frempinde, men det er muligt at få en Casati-cykel sammensat, som man ønsker det direkte fra fabrikken.
Bonusinfo:
Casati Marte har fundet vej til Cykelogi.dks liste over de fedeste racercykler.
Tyskland
Centurion
Det var mountain bikes, der satte Centurion cykler på landkortet. De var blandt de første til at bringe den amerikanske mountain bike-trend til Tyskland. Senere udvidede man sortimentet, og i dag fremstiller Centurion stort set alle former for cykler, inklusive el-cykler, full-suspension og hardtail mountain bikes, og børnecykler.
Centurions racercykler inddeles i en aluminium-serie, Hyperdrive, og en carbon-serie, Gigadrive. Topmodellen hedder Centurion Gigadrive Disc Team.
Læs mere om Centurion cykler.
Canada
Cervélo
Cervélo er særdeles populær i Danmark, og især ser man ofte deres enkeltstartscykler rundt om på landevejene. Måske bærer Cervélos sponsorat af Bjarne Riis’ Team CSC fra 2003 til 2008 en del af skylden for dette. Ivan Bassos flotte kørsel i Tour de France i 2004 og 2005, og ikke mindst Carlos Sastres Tour-sejr i 2008, har nok ikke været det værste udstillingsvindue for Cervélo.
Læs mere om Cervélo cykler
Italien
Cinelli
Cykelfabrikanten Cinelli blev grundlagt i 1948 af den tidligere italienske cykelrytter Cino Cinelli. Også Cinelli har valgt at lægge hovedsædet i Italiens cykelby nummer 1, Milano. Racercykel-linien udgøres af et dusin modeller, hvor toprammerne hedder Pro og Strato.
I dag udgør racercykler 20% af Cinellis samlede produktion, mens resten udgøres af andre komponenter. I Danmark ser man ikke Cinellis landevejscykler så tit, men banecykler fra Cinelli – med de karakteristiske tynde stålstel – ses relativt tit i gadebilledet.
Bonusinfo:
Cinelli designede den cykel, som Ole Ritter slog timerekorden på i 1974.
Italien
Ciocc
Cioccs primære rammebygger Giovanni Pellizoli har lagt navn til det italienske cykelmærke Ciocc. Ciocc har bygget racercykel-rammer i mere end tres år.
Ciocc fremstiller 7 serier inden for landevejscykler. Heruder findes 5 i carbon. Toprammen Supreme, Devilry og Araton er de tre race-linjer, mens Raydon og Extro er de to performance-linjer, der med deres fokus på komfort er rettet mod motionister.
Derudover laver de titaniumrammen Misfit og en aluminiumrammen Saphir.
Bonusinfo:
Ciocc betyder “poker face” på den lokale dialekt, og det er grunden til, at ruder, spar, hjerter og klør indgår Cioccs logo.
Taiwan
CKT Bikes
CKT cykler kommer fra Taiwan, hvor de designes og bygges, men CKT Europe har kontor i Belgien. CKT er et familieforetagende, der blev grundlagt i begyndelsen af 1990erne og har bygget carbon-racercykler siden 2001. Firmaets præsident, Kuang-Tsan Chiang (hvis initialer har givet CKT cykler deres navn), har designet carbon-cykler i mange år og har ry for at bygge pålidelige og veldesignede racerrammer.
CKTs racerserie består af 5 serier i carbon, samt en serie i aluminium. Derudover fremstiller CKT en enkeltstartsmodel. Toprammen CKT-399ssp (billedet) vejer imponerende lidt – bare 740 gram! Selvom CKTs racerserier kun består af 6 modeller, udmærker deres udvalg sig ved, at de enkelte modeller er meget forskellige. Man kan således få en model med meget tykt overrør, en med tyndt overrør, en meget slopet ramme, osv.
Italien
Colnago
Få rammer får mere street credit på Strandvejen end Colnago. De udstråler bare klassisk italiensk lir – lidt som en Alfa Romeo. Siden begyndelsen i 1955 har Colnago-fabrikken fokuseret på at bygge cykler i topkvalitet – og i bedste italienske stil har man ikke glemt at lakere dem lækkert.
I Tour de France 2011 fik Europcar-holdet vist deres Colnago-cykler frem på fornem vis, da Thomas Voeckler tog den gule førertrøje på 9. etape og formåede at beholde den helt frem til 19. etape og fik en samlet 4. plads i klassementet.
Læs mere om Colnago cykler.
Tyskland
Corratec
Corratecs fabrik ligger i Raubling lidt syd for München. Her grundlagde Konrad Irlbacher Corratec for mere end 20 år siden.
Corratec fremstiller både mountainbikes og racercykler, herunder både klassiske racerrammer i både aluminium carbon, samt cykelcross- og enkeltstartscykler.
USA
Crumpton
Nick Crumptons shop i Austin, Texas, håndbygger carbonrammer i høj kvalitet. Crumpton laver 3 forskellige race-rammer, Corsa-M, SL Road og Corsa Team.
Nick Crumpton designer, bygger og samler selv alle de cykler, firmaet sælger, og hver eneste cykel bygges “on request” fra kunden, så en Crumpton-cykel er guf for dem, som ønsker en helt unik cykel.
Tyskland
Cube
Cube blev grundlagt i 1993. Cube er kendt for at lave kvalitet til fornuftige penge, og man får efter sigende meget for pengene. Flere cykelforretninger i Danmark, fx. Heino Cykler og Jupiter Cykler, fører nu Cube-cykler.
Toprammen hedder Litening og kan ses på billedet.
Læs mere om Cube cykler
Frankrig
Cyfac
Cyfac ligger i Loire dalen i Frankrig. De har fremstillet håndbyggede racercykler siden 1982 og laver cykler i høj kvalitet. Man kan få bygget sin cykel hos Cyfac, så den passer præcist til ens mål. Dette foregår ved hjælp af nøje opmåling hos en af Cyfacs partnere.
Cyfac laver rammer i carbon, aluminium, titanium og stål. Man kan selv sammensætte sin cykel via hjemmesiden og vælge mellem en lang række stel.
Italien
Dedacciai
På fabrikken i Lombardiet fremstiller Dedacciai en lang række cykelkomponenter i både stål, aluminium, titanium og carbon. Deres dele anvendes af en mange andre cykelfabrikanter, bl.a. Bianchi og Guercotti, og Dedacciai har før i tiden været mest kendt for at producere rammer til andre fabrikanter. Af samme grund er Dedacciais rammer svære at spotte på de danske landeveje.
Dedacciai har dog lanceret deres egen linie racerrammer. Toprammerne hedder Scuro, og den dyreste, Super Scuro, fås for omkring 43.000 kr. med Campagnolo Record-gear.
Bonusinfo:
Dedacciais Strada-rammer bygges på samme fabrik som Pinarello, så de to går nok og kigger hinanden lidt over skuldrene.
Italien
De Rosa
Ugo De Rosa begyndte at bygge racerrammer i 1950erne, men berømmelsen kom først for alvor i 1970erne, hvor de indledte et samarbejde med tidens største stjerne, Eddy Merckx, og dennes altdominerende Molteni-hold – et samarbejde der bestod, indtil Merckx lod sig pensionere i 1978. Også Francesco Mosers hold Filotex kom i folden i 70erne og føjede endnu en verdensmestertitel til CVet for De Rosa.
I 1990 begyndte Ugo De Rosa at bygge titanium-rammer, som bl.a. Bjarne Riis og hans Gewiss-hold kørte på i 1994-sæsonen. Aluminium- og carbon-rammer kom til i henholdsvis 1996 og 2000.
Bonusinfo:
Christina Watches-Onfone kørte på De Rosa.
Læs mere om De Rosa cykler.
Storbritannien
Dolan
Dolan Bikes blev grundlagt af Terry Dolan og ligger i Ormskirk i England. Dolan fremstiller racercykler i carbon, aluminium og titanium. Man kan købe cyklerne direkte fra Dolans hjemmeside.
Top-carbonrammen hedder Ares.
Storbritannien
Factor
Factor er en relativt ny engelsk cykelproducent. Factor har fremstillet racercykler siden 2007. Siden 2014 har man fået den tidligere toprytter Baden Cooke tilknyttet, og senere er også David Millar blevet involveret i designprocessen.
Factor fokuserer på cykler high-end-segmentet, og den billigste model ligger på ca. 50.000 kr.!
Læs mere om Factor cykler
USA
Felt
I Irvine, California, fremstiller Felt flere cykeltyper, herunder naturligvis racercykler. Firmaet blev grundlagt af daværende motorcrossmekaniker Jim Felt.
Felt har tidligere været cykelsponsor for Garmin Chipotle-holdet. Felt laver 3 racer-serier til herrer – AR, F og Z-serierne – og en serie til kvinder, nemlig ZW.
Læs mere om Felt cykler.
Tyskland
Focus
Focus blev grundlagt i 1992, og i 2003 begyndte de at fremstille racercykler. I 2006 producerede Focus deres første carbonrammer. Ligesom Cube er Focus kendt for god kvalitet til rimelige penge.
Focus har været sponsor for det russiske Katusha-hold med bl.a. Oscar Freire og Joaquim Rodríguez.
Læs mere om Focus cykler.
Italien
Fondriest
Verdensmesteren fra 1988, og den dobbelte World Cup-vinder, Maurizio Fondriest, laver en kollektion af racerrammer, der på bedste italiensk vis udmærker sig ved at være fantastisk flotte. Carbonrammerne R10, TF1, TF2.1 og den smukke TF3 (som vi øvrigt har givet en plads på vores lille liste over de fedeste racercykler) adskiller sig især fra hinanden i måden, overrøret “slope’r” på og forgaflens udformning.
MX4-modellen er alu med carbonfor- og baggaffel, mens FZ4 er en fuld aluramme.
Japan
Fuji
Fuji er egentlig lidt svær at placere i denne over sigt. Oprindeligt var Fuji en japansk cykelfabrikant grundlagt i 1899. Navnet og logoet tog man fra Fuji-bjerget, og i løbet af små 30 år havde firmaet etableret sig som Japans mest populære cykelmærke. I dag produceres Fujis cykler i Taiwan, og firmaet ejes af amerikanske Advanced Sports i Philadelphia.
Læs mere om Fuji cykler.
Tyskland
Ghost Bikes
Ghost-Bikes blev grundlagt i 1993 i Waldsassen syd for München. Ghost Bikes lanceredes den første Ghost racercykel i 1999 og fører i dag to racer-serier, en i carbon og en i aluminium. Begge serier består igen af 3 udgaver af den samme ramme, blot med forskellige kombonenter.
Læs mere om Ghost cykler.
Taiwan
Giant
Giant kalder sig gerne for verdens største cykelproducent. I dag er det taiwanesiske cykelmærke sponsor for World-Tour-holdet Team Jayco–AlUla, og de har før været sponsor for det hollandske tidligere storhold, Rabobank, og dermed “værktøj” for bl.a. Matti Breschel, Luis-León Sanchez, Oscar Freire og Robert Gesink.
Toprammen hedder TCR Advanced SL, men TCR-serien består af 4 modeller i forskellig pris.
Læs mere om Giant cykler
Italien
Gios
Gios blev grundlagt i 1948 af Tolmino Gios, en professionel cykelrytter, der blandt andet var en del af Italiens landshold ved OL i Berlin i 1936. Tolmino Gios grundlagde sin cykelbutik i Torino, og hans søn Alfredo blev snart tilknyttet forretningen. I 1970erne besluttede Gios at satse på racercykler, og i 1972 blev Gios leverandør til det nye storhold, Brooklyn, med blandt andre Roger de Vlaemink. 1970erne bød på flotte sejre til Gios-rytterne i flere af de berømte forårsklassikere. I 1980erne opnåede Gios også succes, bl.a. via sejre til ireren Stephen Roche.
Nogle hårde år fulgte dog for Gios, der sidst i 00erne besluttede at indgå i et internationalt samarbejde med et japansk firma og flytte en stor af produktionen. I dag designes Gios cykler i Italien, men selve fremstillingen af rammerne foregår, som det er tilfældet med mange italienske cykelmærker, i Taiwan.
Bonusinfo:
Alfredo Gios designede den senere berømte Gios Blue-lakering, hvor farven blev valgt for at Gios’ cykler kunne matche Brooklyn-holdets karakteristiske Stars and Stripes-design.
USA
GT
GT står for “Grand Tour”. Virksomheden blev grundlagt i 1979. GTs racercykelkollektion kaldes GTR.
Topmodellen hedder Carbon Team.
Læs mere om GT cykler.
Italien
Guerciotti
Italo og Paul Guerciottis firma grundlagdes i 1964 i en lille cykelbutik på 20 kvm på Via Petrella i Milano. Flere store ryttere har kørt på Guerciotti-cykler gennem tiden, bl.a. Giovanni Battaglin og OL-vinderen fra 1976, Bernt Johannson.
Topmodellerne hedder Eureka Pro og Eclipse. Sidstnævnte har en rammevægt på 870 gram og hører bestemt til i den lette ende.
Tyskland
Haibike
Haibike blev grundlagt i 1994. De fremstiller en lang række forskellige cykler, herunder mange el-cykler og mountain bikes. Haibike fremstiller ikke længere racercykler, men disse kan stadig fås brugt.
Aluminium-serien hedder Seet og carbon-serien hedder Affair.
Læs mere om Haibike cykler
Grækenland
Ideal
Umiddelbart er Grækenland ikke normalt et land man associerer med cykelsport. Men rammerne fra den græske cykelfabrikant, der blev grundlagt helt tilbage i 1926, ses faktisk i ny og næ på de danske landeveje.
Racer-serien består af modellerne Stage, OnRoad, Intempo og Streamlite. Ideal satser ikke på de professionelle som målgruppe, og toprammen Stage Team fås derfor “kun” enten med Shimano Ultegra Di2 eller almindelig Ultegra gear-gruppe.
Storbritannien
Isaac
Isaac-cykelmærket er opkaldt efter Isaac Newton. Isaac Bicycles er oprindeligt en engelsk cykelfabrikant, men for nogle år siden rykkede man en stor del af virksomheden til Tyskland. Isaac Bicycles fremstiller udelukkende carbon-rammer.
De billigste rammer er Kaon (billedet) og Boson. Den lidt dyrere ramme, Meson, findes i to varianter, mens toprammen, Proton, kommer i tre versioner. Den absolut dyreste af rammerne er Proton FW (Fly Weight), der uden tvivl kan måle sig med de dyre italienere, når det gælder design og finish.
USA
Jamis
Jamis Bicycles begyndte cykelproduktionen i 1979, og i 1988 byggede de deres første racercykel.
Toprammerne hedder Xenith og er bygget med henblik på konkurrence-cykling. Derudover har Jamis en såkaldt “Fitness”-serie, Xenith Endura i carbon og Ventura i aluminium. Desuden har Jamis en racer-serie i stål.
Tyskland
Jan Ullrich
Tour de France-vinderen fra 1997 Jan Ullrich behøver næppe nogen introduktion.
Ullrichs racercykellinje består af tre modeller, den dyreste hedder Grand Tour, Olymp og Campione.
På hjemmesiden sammensætter man selv sin cykel.
Italien
Kemo
Kemo Bikes blev lanceret i 2001 i Milano og hører således til blandt de nyere af de italienske cykelmærker. Kemo cyklerne samles i Albiate nær Milano, hvor også Kuota bygger deres cykler. Kemo bygger udelukkende racercykler i carbon, og sælger deres cykler direkte på deres egen hjemmeside.
Læs mere om Kemo cykler.
USA
Kestrel
Kestrel er et amerikansk cykelmærke, hvis navn stammer fra en fugl af falke-familien. Siden 1987 har Kestrel fremstillet racercykler bl.a. i carbon.
I produktion i dag udgør RT 1000-serien deres topramme.
Talon-serien er Kestrels enkelstartscykler.
USA
KirkLee
KirkLee Bicycles startede i 2001 og er således en af de nyere spiller på banen.
De fremstiller håndbyggede racercykler, der bygges en ad gangen præcis til kundens mål og ønsker. Også lakeringen er “custom made”. Man får tilsendt 2D og 3D billeder af cyklen, inden selve produktionen startes.
En custom made KirkLee-ramme koster ca. 5000 $, så det er nok ikke noget, enhver motionist vil kaste sig ud i.
Holland
Koga
Koga blev grundlagt i Heerenveen i Holland i 1974. Manden bag var Andries Gaastra, der forlod en stilling som Sales Manager hos Batavus, efter hans far Gerrit Gaastra solgte Batavus. Kogas rammer blev frem til 2010 fremstillet af den japanske cykelproducent Miyata, og hed indtil da Koga Miyata.
Italien
Kuota
Italienske Kuota laver high end-rammer til både racercykler, enkeltstartscykler og mountainbikes.
Læs mere om Kuota Cykler.
Italien
Kyklos
Kyklos er et italiensk cykelmærke bosiddende i Pescara. Deres racercykel-sortiment består udelukkende af carbon-rammer. Kyklos’ racercykler hører til i den absolut dyre ende, hvilket også skyldes, at de (ifølge deres website) kun opbygger cyklerne med gear-grupper i den dyre ende – fra Ultegra og SRAM Force og opefter.
Farvevalget var tidligere begrænset på Kyklos’ cykler, og rammerne kunne førhen kun fås kun i enten sort eller hvid. Fra 2011 er farveudvalget dog blevet noget bredere.
Læs mere om Kyklos cykler.
USA
Land Shark
Land Shark Bicycles fremstiller håndbyggede racercykler “on request”. Firmaet blev stiftet i Los Angeles af John Slawta, men efterhånden som forretningen voksede, flyttede man til Medford, Oregon, hvor firmaet ligger i dag.
John Slawta bygger selv den dag i dag hver eneste Land Shark-racercykel, der bestilles på Land Sharks hjemmeside.
Frankrig
Lapierre
Lapierre har i flere år været sponsor for det franske cykelhold La Française de Jeux. Lapierres landevejscykler er inddelt i tre grupper: Xelius-serien er den mest race-prægede og aggressive ramme, Sensium er “performance”-serien, der er mere fokuseret på komfort, og alu-serien Audacio, der henvender sig til motionister og begyndere.
Italien
Legend
Marco Bertolettis butik ligger i Bergamo, og det er her, alle Legends cykelstel fremstilles. Legend laver håndbyggede racercykler i titanium, carbon, aluminium, samt to meget elegante rammer i stål. Legend bygger rammer efter mål, så hvis man er ude efter en helt unik cykel, er Legend absolut en mulighed.
Håndbyggede rammer er sagens natur dyre, og Legends rammer starter da også ved 17-18.000 kr., og skal man op i de dyreste af carbonrammerne, ligger prisen på omkring 35.000 kr. For rammen. Men så er hvert eneste af rammens rør også udformet præcis efter rytterens mål, og den efterfølgende fin-indstilling af saddelhøjde, styrhøjde, pedalarm-længde osv. inkluderet i prisen.
USA
LeMond
For cykelfans er navnet Greg LeMond ensbetydende med klasse. Tre Tour de France-sejre og en VM-titel kan LeMond skrive på CVet.
Da Greg LeMond sluttede sin aktive karriere, oprettede han LeMond Cycles. Fra 1995 til 2010 hørte LeMond Cycles under Trek, der kunne bruge LeMonds navn til at skabe opmærksomhed, og hans cyklers særlige kontruktion med længere overrør som alternativ til Treks egne designs.
I dag er LeMond linjen ikke længere i produktion, men det lader til, at Greg LeMond overvejer at starte produktionen op på ny. Læs mere på Greg Lemonds website.
USA
Litespeed
Litespeed byggede deres første cykel i 1986. De har altid været kendt for deres forkælighed for eksotiske materialer, såsom titanium, der med holdbarhed og lave vægt er et oplagt materiale til cykelrammer. Litespeeds titanium-rammer er blandt de bedste titanium-rammer i verden.
De har ved flere lejligheder været hyret til at bygge titanium-rammer til europæiske fabrikanter som Eddy Merckx og Bianchi. Litespeed har også tidligere samarbejdet med NASA omkring titanium-dele.
Litespeed bygger generelt rammer i den dyrere ende. Den flotte titanium-model Xicon-Ti er en minimalistisk klassiker, og idag fremstiller Litespeed også carboncykler. Den højst-specielle Archon CR1-ramme ligner næsten et kunstværk i sig selv.
Bonusinfo:
På tidskørslen i Tour de France 1999 kørte Lance Armstrong på en Litespeed Blade titanium-cykel. Cyklen var dog “forklædt” som en Trek, der var sponsor for Armstrongs hold, US Postal. Armstrong vandt i øvrigt tidskørslen.
Frankrig
Look
Look var blandt pionererne inden for carbon-rammer og de var blandt de første, der lavede klik-pedaler til cykler. Rammerne er generelt ret dyre!
Til landevej laver Look rammerne 695 IPack, 586SL, 586RSP, og 566. Det professionelle franske cykelhold Cofidis har i flere år kørt på Look cykler.
Læs mere om Look cykler
USA
Marin
Marin er blandt de toneangivende fabrikanter, når det gælder mountainbikes, der siges at være opfundet i Marin County, lidt nord for San Francisco på den anden side af Golden Gate Bridge.
Men Marin fremstiller også racercykler. Marins deciderede landevejscykler er opdelt i Pro Fit og Endurance. Begge serier kan tilbyde cykler i carbon og aluminium. Pro Fit-serien indeholder toprammen Stelvio i carbon og den billigere aluminiumløsning, San Marino. Begge har dog fokus på race. Endurance-serien er for motionisten, der foretrækker en mere oprejst positur.
USA
Masi
Masi er oprindeligt et italiensk cykelmærke med et flot CV. Fausto Coppi, Felice Gimondi, Jacques Anquetil og ikke mindst Eddy Merckx har kørt på Masi cykler.
Faliero Masi begyndte at fremstille cykler i 1950erne i Milano, men i 1973 overlod han Masi-butikken til sin søn, Alberto Masi, og tog til Californien for at opstarte en forretning der. Masi-navnet og rettighederne til det blev solgt ved samme lejlighed.
Masi skal ikke forveksles med den spanske cykelproducent, Massi (se længere nede)
Læs mere om Masi cykler
Spanien
Massi
Massi bliver produceret i Spanien, og hovedkontoret ligger i Katalonien, tæt på Barcelona. Firmaet har bygget racercykler siden 1934, og selvom mærket er ret sjælden på danske breddegrader, er der efter sigende tale om Spaniens tredjestørste cykelfabrikant.
Massis udvalg i racercykler er begrænset til tre deciderede racer-modeller, Pro SL Twin Sys, Pro Twin Sys og Team, samt en enkeltstart model under navnet Crossbow. Massi laver dog også mountainbikes og 29ere, samt en lang række komponenter, herunder bl.a. hjul, pedaler, og styr.
Italien
MCipollini
Mario Cipollini var en af cykelsportens største sprintere. Verdensmesterskabet i 2002, 12 etapesejre i Tour de France og 42 i Giro d’Italia taler for sig selv.
Hans cykelmærke, MCipollini, laver tre landevejscykelmodeller, alle tre i den dyre ende. RB1000 (toprammen), RB800 og Lógos. Cipollini huskes ikke ligefrem for sin beskedenhed og tilbageholdenhed. Og der er så sandelig ikke noget tilbageholdende og diskret over hans cykler. Især RB1000 og Lógos-rammerne er frembrusende, ja nærmest svulstige. RB800-rammen læner sig mere imod det klassiske udseende.Der er dog naturligvis lagt mange timer i at finde den flottest mulige lakering.
MCipollinis hjemmeside er bestemt et besøg værd alene på grund af de enormt flotte racermodeller.
Storbritannien
Mekk
Mekk er et af de nyeste cykelmærker i England og har ikke mere end et par år på bagen. Folkene bag Mekk er dog ikke nye i branchen. Mark Edwards (ME) og Ken Knight (KK) var hovedmændene bag Caratti Sport, der var de første til at importere Specialized og GT cykler til England i 1980erne.
Mekks hovedkontor er dog i Bristol, og Mekk cykler sælges i over 70 cykelforretninger i Storbritannien.
Læs mere om Mekk cykler.
Belgien
Merckx
Legenden over dem alle, verdens mest vindende cykelrytter gennem tiden, Eddy Merckx, producerer kvalitetsrammer i flere prisklasser. Carbonserien hedder E, med toprammen EMX7 i spidsen. Derudover laver Merckx 2 racer-modeller i aluminium.
Læs mere om Merckx cykler.
Taiwan
Merida
Merida blev grundlagt i 1972 og er i dag en stor-producent af cykler. Merida producerer rigtig mange cykler om året og er en stor spiller inden for stort set alle prisklasser.
Tidligere var Merida mest kendt for masseproducerede cykler, i det man fremstillede cykler for andre brands, som fx. Centurion. I de senere år er Merida dog begyndt at fokusere på racercykler, og i dag fremstiller Merida en bred vifte af racercykler.
Læs mere om Merida cykler.
Italien
Milani
Milani Cycles blev grundlagt af Natale Milani i 1927. I dag er Natale Milanis søn, Celeste, bestyrelsesformand i Milani Cycles. Milanis racercykel-linie udgøres af 8 modeller.
De laver 6 rammer i carbon, herunder toprammen Specialissima, og en ramme i aluminium. Desuden indgår en flot stål-ramme, Acciaio Pura, i sortimentet.
Italien
Moser
En af italiensk cykelsports helt store navne gennem tiden, Francesco Moser, fremstiller kvalitetsrammer i byen Piove di Sacco, ikke langt fra Cavarzere hvor Fondriest-fabrikken har til huse, og kun et par hundrede kilometre fra Mosers fødeby, Palu di Giovo.
Mosers imponerende karriere varede i 15 år, og han huskes bedst for sit verdensmesterskab på landevej i 1977 og sine tre sejre i streg i Paris-Roubaix.
Taiwan
Nishiki
Nishiki-cykler blev oprindelig produceret i Japan af Kawamura Cycles, men blev designet, specificeret og distribueret af amerikanske West Coast Cycles. Sidst i 1980erne skiftedes produktionen til Giant-fabrikken i Taiwan, og West Coast Cycles solgte rettighederne til Nishiki-navnet til Derby International.
I 2001 lukkede Derby Nishiki-brandet ned i USA. Nishiki Europe (ej tilknyttet Derby) distribuerer i dag Nishiki-cykler produceret i Taiwan.
Læs mere om Nishiki cykler.
Italien
Olmo
Giuseppe Olmo var en stor italiensk cykelrytter i 1930erne. Han vandt bl.a. Milano-San Remo 2 gange, erobrede Time-rekorden, og hele 20 etaper i Giro d’Italia. Da han trak sig tilbage i 1938, grundlagde han Olmo Biciclette, der voksede til en storproducent af cykler.
Før i tiden var Olmo kendt mere kendt for at producere mange cykler end gode, men i dag har Olmo et bredt sortiment, inkl. en toplinje af racercykler.
Italien
Olympia
Olympia cykler er ikke blandt de mest kendte af de italienske cykelmærker, men de har en lang og glorværdig historie bag sig.
Olympia blev grundlagt i 1893 og kunne således fejre 120 års jubilæum i 2013. De er med andre ord en af de ældste cykelfabrikanter i verden, kun slået af landsmændene fra Bianchi fra 1885. Olympia cykler andet end racercykler. Italienerne fremstiller også mountainbikes, citybikes og almindelige hverdagscykler.
Spanien
Orbea
Orbea var oprindeligt en våbenfabrikant, der i 1847 begyndte at fremstille rifler og revolvere i Baskerlandet i Spanien. De første Orbea cykler så dagens lys i 1930, hvor Orbea skiftede produktionen og gik over til at fremstille cykler. Virksomheden er i dag Spaniens største producent af cykler.
Italien
Pinarello
Pinarello cykler er blandt de mest kendte af de italienske cykelmærker – og også et af de populære brands på de danske landeveje, hvor Pinarellos flotte cykler altid vækker opsigt.
Pinarello blev grundlagt i 1952 i Treviso i Norditalien. Ifølge Pinarello selv testes nye designs og materialer på Pinarello cykler på vejene omkring fabrikken, så Pinarello gør, hvad de kan, for at fremhæve brandets autensitet.
Danmark
Principia
Principia cykler er blevet fremstillet siden 1990. Principia A/S ligger i Randers, og den danske cykelproducent kunne således i 2020 fejre sit 30-års jubilæum. De første fine anmeldelser kom allerede i 1992, og i 1996 og ´97 var Principias enkeltstartsrammer de mest benyttede i Hawaii Ironman.
Storbritannien
Raleigh
Raleigh er en af de ældste og mest velkendte cykelproducenter i verden med en historie, der går helt tilbage til 1887, hvor virksomheden blev grundlagt i Nottingham, England. Raleigh har opbygget et ry for at producere holdbare og pålidelige cykler til alle niveauer af cyklister.
Raleigh er især kendt for deres hybridcykler, som er en blanding mellem en racercykel og en mountainbike og er designet til at kunne bruges på både asfalt og grusveje. Raleigh’s hybridcykler er populære blandt pendlerne, da de er meget alsidige og kan klare en bred vifte af terræn.
Derudover producerer Raleigh også en række andre typer cykler, herunder citybikes, mountainbikes, børnecykler og racercykler. Deres racercykler er kendt for at være lette og stive og er designet til at give en effektiv kraftoverførsel fra rytteren til hjulene.
Raleigh har altid haft et stærkt fokus på innovation og teknologi og var en af de første cykelproducenter til at introducere gearskift på cykler. I dag fortsætter Raleigh med at være innovative og har introduceret flere patenterede teknologier på deres cykler, såsom deres “TruBuild” hjul, som er designet til at være ekstra holdbare og pålidelige.
Raleigh er også engageret i at støtte cykelsporten og sponsorerer flere professionelle hold og ryttere. Virksomheden har også et stærkt fokus på bæredygtighed og miljøvenlig produktion og bruger genanvendelige materialer og energieffektive produktionsmetoder.
Storbritannien
Ribble
Ribble cykler er endnu et eksempel på en cykelfabrikant, som har valgt at fokusere på salg direkte til kunden over internettet. På den måde undgår man fordyrende mellemled, men det betyder samtidig, at man er nødt til at være god til at hjælpe kunden træffe de rigtige valg i forhold til geometri, rammestørrelse, udstyr osv.
Belgien
Ridley
Ridley blev grundlagt i 1997 af Jochim Aerts og ligger i Belgien. Siden begyndelsen har Ridley opbygget et ry for at producere nogle af de mest innovative og pålidelige cykler på markedet.
En af de mest bemærkelsesværdige træk ved Ridley cykler er deres innovative teknologi. Virksomheden har udviklet flere patenterede teknologier, såsom deres “F-System” og “Suspension Pack”, der hjælper med at forbedre cyklens aerodynamik og komfort.
Ridley tilbyder også en bred vifte af racercykler til forskellige discipliner og niveauer af ryttere. Ridleys topmodeller indenfor racercykler inkluderer “Noah” og “Helium”, der er designet til professionelle ryttere. Ridley-modellerne “Fenix” og “X-Trail” er bygget til motionister.
Italien
Rossin
Rossin er en italiensk cykelproducent med mere end 40 års erfaring i at producere racercykler af høj kvalitet. Virksomheden blev grundlagt i 1974 af Marco Rossin i byen Cambiago i Lombardiet-regionen i Italien.
Rossins racercykler er kendt for deres avancerede teknologi og innovative design, og de har været anvendt af professionelle cykelhold og ryttere i årtier. Deres cykler er bygget med en kombination af letvægtsmaterialer som carbonfiber og aluminium og er designet til at opnå maksimal kraftoverførsel og responsivitet.
Rossin cykler er også kendt for deres sofistikerede geometri og aerodynamiske design, der reducerer vindmodstanden og øger hastigheden på cyklen. Deres cykler fås i forskellige modeller og størrelser, så de passer til alle slags cyklister og cykelbehov.
En af Rossin’s mest populære modeller er “Super Record”.
Italien
Sarto
Antonio Sarto begyndte at bygge cykler i 1950erne med sine to brødre. Indtil 1980erne byggede Antonio Sarto cykler for en række store italienske cykelfabrikanter, bla. Bottecchia, Guerciotti, Fondriest, og Scapin indtil han i begyndelsen af 1980erne lagde fokus på at bygge high-end-rammer til racercykelfabrikanter som Pinarello og Moser. Store navne som fx. Francesco Moser, Maurizio Fondriest og Tony Rominger har kørt på Sartos rammer, ja endog Lance Armstrong kørte på en Sarto-cykel under sit ophold hos Cofidis i 1997.
Italien
Scapin
Scapin blev grundlagt i 1957 af den professionelle cykelrytter Umberto Scapin. Siden har Scapin cykler været ensbetydende med high-end mountainbikes og racercykler, hvor fokus er på kvalitet i både materialevalg og design. Scapin cykler bygges i Italien, og selvom deres racer-serie “kun” består af fire modeller, er der gode muligheder for at customize sin racercykel, hvis man vælger en Scapin.
Schweiz
Scott
Scott blev grundlagt i 1958 under navnet Scott USA. Ingeniøren og skiløberen Ed Scott begyndte at fremstille sportsudstyr, og op gennem 1960erne og 1970erne udvidede man antallet af produkter. I 1978 flyttedes hovedkvarteret til Fribourg i Schweiz, og i 1986 så de første Scott cykler dagens lys. Man startede med mountainbikes og begyndte så småt at udvide til racercykler.
Italien
SOMEC
SOMEC er en italiensk producent af racercykler, der har en lang og stolt tradition inden for cykelsporten. Virksomheden blev grundlagt i 1973 af Oliviero Gallegati, der havde en passion for cykling og ønskede at skabe den bedste racercykel på markedet.
SOMEC-navnet er et akronym for “Societa’ Mecchanica”, itatiensk for mekanikernes forbund.
SOMEC racercykler er kendt for deres unikke og iøjnefaldende designs, der er inspireret af den italienske kunst og kultur. Virksomheden bruger kun de bedste materialer og komponenter i produktionen af deres cykler, herunder kulfiber, stål og titanium. Deres cykler er også kendt for at være meget lette og stive, hvilket giver en meget effektiv kraftoverførsel fra rytterens pedaltråd til hjulene.
En af de mest bemærkelsesværdige træk ved SOMEC racercykler er deres unikke tilpasningsmuligheder. Virksomheden tilbyder en række forskellige farver, dekorationer og personlige graveringer på deres cykler, så rytterne kan tilpasse deres cykel til deres personlige smag og præferencer.
SOMECs top-racermodeller er “Max” og “Xcalibur”, mens “Titanio” og “Corsa” henvender sig til motionister.
USA
Specialized
Specialized blev grundlagt i 1974 af Mike Sinyard, der egentlig startede med at importere italienske cykelkomponenter fra Cinelli og Campagnolo, der var svære at få fat i i USA på det tidspunkt. Specialized begyndte at fremstille egne cykeldele i 1976, og i 1979 producerede man den første racercykel, Allez, som stadig hører til i kataloget over Specialized cykler.
Specializeds pro-serie hedder S-Works.
Tyskland
Storck
Storck er en tysk producent af racercykler, der er kendt for deres tekniske ekspertise og innovative design. Virksomheden blev grundlagt i 1995 af Markus Storck, en tidligere cykelrytter og ingeniør.
Storck racercykler er kendt for deres høje ydeevne og lette vægt. Virksomheden bruger avancerede teknologier og materialer i produktionen af deres cykler, herunder kulfiber, titanium og aluminium. De bruger også deres egen teknologi kaldet “Power Arms”, som er en del af kranken, der er designet til at give en mere effektiv kraftoverførsel fra pedalerne til hjulene.
En af de mest bemærkelsesværdige træk ved Storck racercykler er deres “proportional tubing” teknologi, som betyder, at hver cykelramme er tilpasset til rytterens størrelse og vægt. Dette betyder, at hver cykelramme har en speciel diameter, vægt og stivhed, der passer perfekt til rytteren og giver den bedst mulige køreoplevelse.
Storck tilbyder en bred vifte af racercykler til forskellige discipliner og niveauer af ryttere. Deres topmodeller inkluderer “Aernario” og “Fascenario”, der er designet til professionelle ryttere og ambitiøse amatører, mens deres mere overkommelige modeller, såsom “Scenero” og “Trixer”, er perfekte til motionister og cyklister på alle niveauer.
Tyskland
Stevens
Stevens er en tysk cykelproducent, der har været i branchen i mere end 25 år. Virksomheden blev grundlagt af Werner von Hacht i 1991 i Hamburg, Tyskland. Siden da har Stevens opbygget et ry for at producere nogle af de mest pålidelige og holdbare cykler på markedet.
Stevens racercykler er kendt for deres høje kvalitet og alsidighed. Virksomheden bruger kun de bedste materialer og komponenter i produktionen af deres cykler, herunder kulfiber, aluminium og stål. Deres cykler er også kendt for at være meget lette og stive, hvilket giver en meget effektiv kraftoverførsel fra rytterens pedaltråd til hjulene.
Stevens topmodeller inkluderer “Super Prestige” og “Izoard Pro”, der er designet til professionelle ryttere og ambitiøse amatører, mens modellerne “Aspin” og “Gavere”, er møntet på motionister.
USA/Frankrig
Time
Time er oprindeligt en fransk producent af højkvalitets racercykler. Siden grundlæggelsen i 1987 har Time fokuseret på at skabe innovative cykler, der kombinerer høj ydeevne og teknisk avanceret design. I 2021 blev Time købt af Cardinal Cycling Group, der også ejer SRAM.
Time bruger avancerede materialer i produktionen af deres cykler, herunder kulfiber/carbon, titanium og aluminium. De har også udviklet en unik teknologi kaldet “RTM” (Resin Transfer Molding), som giver en ensartet fordeling af kulfiber i cykelrammen og derved forbedrer stivhed og holdbarhed.
Time tilbyder en bred vifte af racercykler til forskellige discipliner og niveauer af ryttere. Deres topmodeller inkluderer Scylon og Izon, der er designet til professionelle ryttere og ambitiøse amatører, mens deres mere prisvenlige modeller, såsom Alpe d’Huez, henvender sig til motionister og cyklister på alle niveauer.
Italien
Tommasini
Tommasini er en italiensk producent af racercykler, der har været i branchen i over 60 år. Virksomheden blev grundlagt af Irio Tommasini i 1957 i Grosseto, Toscana, Italien. Siden da har Tommasini opbygget et ry for at producere nogle af de mest smukke og håndlavede cykler på markedet.
USA
Trek
Amerikanske Trek har fremstillet cykler siden 1975. I dag er Trek cykler nogle af de mest udbredte, da de laver cykler i alle prislejer. I USA alene har Trek omkring 1700 forhandlere, og Trek distribueres i 90 lande verden over.
Trek cykler fremstilles fortrinsvis i Kina og Taiwan, men deres toprammer bygges i hovedkvarteret i Waterloo, Wisconsin. Fra begyndelsen af 1980erne byggede man racercykler i stål, men i 1985 fremstillede Trek deres første aluminium-racerramme, og fire år senere kunne firmaet præsentere deres første racerramme i støbt carbon. I dag er de fleste Trek cykler inden for racercykler i carbon.
Storbritannien
Vitus
Oprindelig var Vitus en fransk cykelproducent, der blev grundlagt i slutningen af 1970erne. Vitus var i starten mest kendt for deres stålrammer og aluminiumrammer, men allerede i begyndelsen af 1980erne begyndte de at bygge rammer i carbon.
For nogle år siden blev Vitus købt af WiggleCRC Group i Storbritannien