Trek cykler
Amerikanske Trek har fremstillet cykler siden 1975. I dag er Trek cykler nogle af de mest udbredte, da de laver cykler i alle prislejer. I USA alene har Trek omkring 1700 forhandlere, og Trek distribueres i 90 lande verden over.
Trek Bicycle Corporation fremstiller ikke blot Trek cykler under brandet Trek. Også cykelmærker som Gary Fisher og Klein, og cykelhjul-producenten Bontrager hører under Trek Bicycle Corporation.
Trek cykler fremstilles fortrinsvis i Kina og Taiwan, men deres toprammer bygges i hovedkvarteret i Waterloo, Wisconsin. Fra begyndelsen af 1980erne byggede man racercykler i stål, men i 1985 fremstillede Trek deres første aluminium-racerramme, og fire år senere kunne firmaet præsentere deres første racerramme i støbt carbon. I dag er de fleste Trek cykler inden for racercykler i carbon.
Armstrong og Trek-cykler
I 1997 valgte Trek at skrive en kontrakt med Verdensmesteren fra 1993, Lance Armstrong, og dennes hold US Postal. Da Armstrong to år senere begyndte sit dynasti i Tour de France var det på en Trek 5500. Samtlige Armstrongs 7 Tour de France-sejre blev vundet på Treks cykler – dog måtte man enkelte gange ty til Litespeed-enkeltstartsrammer, da Trek på daværende tidspunkt ikke kunne levere den nødvendige kvalitetsstel til enkeltstarterne. Man lakerede dog Litespeed-rammerne om med Trek-logo, så de lignede Trek cykler.
Lance Armstrong er indirekte ophavsmand til navnet, der siden 2003 har prydet Treks dyrere rammer, nemlig Madone. Madone-navnet stammer fra Col de la Madone, Armstrongs foretrukne træningsbjerg nær Menton i de Franske Alper.
Siden 2011 har Trek haft et samarbejde med Flavio Becca om Pro Tour-holdet Leopard og i 2012 inkorporeredes Radioshack i samarbejdet. I dag hedder holdet Trek Segafredo. Flere store navne har været tilknyttet holdet, blandt andre Andy Schleck, Andreas Klöden og Fabian Cancellara.
Leopard Trek holdets cykler i 2013-udgaven af Tour de France (billedet ovenfor) var super-flotte, men farvevalget får unægteligt én til at tænke på Bianchis klassiske signatur-finish.
Leopard Trek-holdets cykel fra Tour de France i 2013. Lakken leder unægteligt tanken hen på Bianchi.
Skal man købe en Trek cykel?
Problemet for en storproducent som Trek er, at nogle racercykel-snobber rynker lidt på næsen af cykler, der er meget udbredte. Mange sætter en ære i at have en unik cykel og vil foretrække en eksotisk sjældenhed i stedet for de masseproducerede rammer. Trek er i nogles øjne ikke helt så cool og hip som f.eks. en Colnago.
Til gengæld er der naturligvis en fordel i at købe en cykel hos en kendt producent med et stort distributionsnetværk og veletableret kundeservice. Trek laver mange rigtig gode cykler, og deres udvalg er virkelig bredt. Det er derfor nemt at finde en model, der både passer til ens kørestil og -position og ikke mindst pengepung. Cykelpartner.dk har et ret godt udvalg i Trek-racercykler, og tjek også udvalget hos cykelshoppen.dk, Jupiter Cykler, og Cykler.dk.
En anden forklaring på den modstand mod Trek, man kan støde på blandt amerikanske cykelnørder ind i mellem, er Treks rolle i forhold til Lance Armstrong. Ikke alle er begejstrede for, at man valgte Armstrong og skrinlagde samarbejdet med Greg LeMond, der især i mange amerikaneres øjne har opnået kultstatus som den første amerikanske super-stjerne inden for cykelsporten.
Armstrongs brede appel virker ofte omvendt på cykelnørder. At Treks brud med LeMond heller ikke var gnidningsfrit gør ikke opfattelsen af Trek-mærket bedre i de (trods alt) snævre cykelnørd-kredse.
Sådan får du et overblik over Trek cykler
Trek Madone
Trek Madone en aerodynamisk racercykel, der er perfekt til konkurrencebrug. Den har en letvægtsramme, en aggressiv geometri og en integreret bremsekaliber, som giver maksimal fart og kontrol.
Trek Domane og Trek Émonda
Trek udvidede for nogle år siden deres race-sortiment med serierne Domane og Émonda, der i dag er Treks primære racerserier. Émonda er Treks nye topramme, der påstår at være verdens letteste racerramme. Topmodellen Trek Émonda SLR 10 har en rammevægt på 690 gram. På vægtskålen slår den således sine største amerikanske konkurrenter Specialized S-Works Tarmac og Cannondale SuperSix med hhv. 207 gram og 20 gram. Naturligvis er Trek Émond SLR 10 en sand fryd for øjet, og den er da også at finde på vores oversigt over de fedeste racercykler.
Domane-serien er Treks Endurance-serie med fokus på komfort via en mere afslappet og oprejst geometri. Men derudover har Domane-serien den Trek-udviklede IsoSpeed-feature. Den kan kendes den lille diamant i samlingen mellem overrør og saddelrør. Systemet “afkobler” saddelrøret fra overrøret, således at saddelrøret kan følge vejens bump op og ned og dermed give en mere eftergivende køreoplevelse. Den mere oprejste geometri og føromtalte anti-vibrationsystem betyder, at Domane-serien også anvendes af de professionelle ryttere på Trek-holdet, når forårets brostens-løb skal køres.
Treks IsoSpeed-system