De Rosa cykler
Ugo De Rosa begyndte at bygge cykler i 1950erne i Milano. I løbet af 1960erne blev rygtet om Ugo De Rosas evner som rammebygger hurtigt udbredt, og flere italienske hold nød godt af De Rosa cykler op gennem 60erne. De italienske stjernerytter Gianni Motta bad De Rosa bygge cykler for sig i 1969, og De Rosa endte med at bygge racercykler for Giannis hold også.
På samme tidspunkt kom Ugo De Rosa i kontakt med Eddy Merckx og begyndte at bygge rammer for den belgiske up-coming stjerne. Det var dog først i 1973, da Merckx var på toppen af sin karriere, at De Rosa blev officiel leverandør af cykler til Mercx’ hold, det legendariske Molteni. I de følgende år vandt De Rosa cykler en endeløs række af titler, både i Tour de France og i hjemlandets rundtur, Giro d´Italia – et prestigefyldt løb for alle italienske cykelmærker og for det italienske Molteni-hold.
I 1974 begyndte De Rosa et samarbejde med Francesco Mosers Filotex-hold, og i 1982 indledte De Rosa et samarbejde med Sammontana-holdet med Moreno Argentin og Giovanbattista Baronchelli i truppen. Også det senere italienske storhold, Ariostea, kørte på De Rosa cykler fra 1985 til 1989.
I 1980erne boomede cykelsporten, og stigende efterspørgsel på De Rosa racercykler bl.a. i USA og Japan betød, at Ugo De Rosa var nødsaget til at rykke sin forretning til større faciliteter i Cusano Milanino.
De Rosa Protos. De Rosa cykler er klassisk italiensk stil – men prisen er også derefter.
De Rosa cykel-rammer
Ugo De Rosa havde frem til 1990 bygget sine cykler i stål, men i begyndelsen af 1990erne lancerede De Rosa en titanium-ramme, og i 1996 kom de første De Rosa aluminium-rammer. I 2000 kunne De Rosa-fans også købe en De Rosa carbon-racer. De Rosa cykler hører til blandt de dyre racercykler, og ligger i nogenlunde samme prisleje som fx. Pinarello cykler, Colnago cykler, Cervélo cykler og Cannondale cykler. Man får med andre ord ikke lige så gode gear eller gode cykelhjul med i købet, som hvis man fx. vælger et af de knap så dyre mærker som fx. Focus eller Cube, så det er noget, man skal overveje, inden man køber en De Rosa racercykel.
Læs eventuelt artiklen Værd at vide når du skal købe en racercykel.
Overblik: De Rosa racercykler
De Rosas carbonrammer hedder:
- Idol
- Merak
- SK pininfarina
Derudover laver de Corum i stål og Anima i titanium. De senere år har aluminium-rammer ikke indgået i De Rosas racercykel-produktionslinje.