Pinarello cykler
Pinarello cykler er blandt de mest kendte af de italienske cykelmærker – og også et af de populære brands på de danske landeveje, hvor Pinarellos flotte cykler altid vækker opsigt.
Pinarello blev grundlagt i 1952 i Treviso i Norditalien. Ifølge Pinarello selv testes nye designs og materialer på Pinarello cykler på vejene omkring fabrikken, så Pinarello gør, hvad de kan, for at fremhæve brandets autensitet.
Oprindeligt byggedes Pinarello cykler i stål, og op gennem 1990erne gik man over til at arbejde med bl.a aluminium til rammerne. I 2004 byggede Pinarello modellen F4:13, som var deres første carbon-ramme.
Siden 1960erne har Pinarello været cykelsponsor for forskellige professionelle cykelhold, herunder bl.a. det succesfulde Telecom-hold, der i 1990erne vandt Tour de France med Bjarne Riis’ og Jan Ullrichs samlede sejre. Også Miguel Indurain, Pedro Delgado og Oscar Pereiro Sio og Chris Froome har vundet Tour’en på Pinarello cykler.
Pinarello Dogma F8
Oversigt over Pinarello cykler
Pinarello laver racercykler i den dyre ende, lidt i samme prisleje som med fx. Specialized cykler og Cannondale cykler. Ramme-prisen for en Pinarello racercykel er høj i sig selv, og man skal ikke regne med at få meget udstyr i form af gear-gruppe og cykelhjul med for pengene. Med Pinarello betaler man mere for brandet end hos fx. nogle af de tyske cykelfabrikanter, såsom Cube cykler, Focus cykler eller Canyon cykler. Sammenligner man fx. en Pinarello Rokh i carbon med en af Canyons carbon-modeller (Canyon Ultimate CF), ser man hurtigt, at man for 30.000 kr. “kun” får Shimanos 105-gear-gruppe med sin Pinarello, mens Canyon-cyklen til samme pris er udstyret med den noget dyrere Campagnolo Chorus gear-gruppe og de lækre Mavic Ksyrium Elite-hjul.
Læs mere om de valg i forhold til cykelmærke, gear og hjul, man står overfor, når man skal købe en racercykel.
Carbon-kvaliteten indgår som en vigtig del af markedsføringen af Pinarello cykler, og Pinarello fokuserer meget på kvaliteten i den carbon, de anvender. Læs mere om carbon-rammer til racercykler her.
Oversigten nedenfor viser udvalgte modeller, nogle kan stadig fås fra ny og andre er taget ud af produktion.
Pinarello Dogma F12
Pinarellos topmodel og bruges af nogle af verdens bedste cykelhold som Team INEOS Grenadiers. Den er konstrueret med Pinarellos teknologi “Flatback” og har en aerodynamisk rammeform.
Pinarello Dogma F12
Pinarello Dogma F8
F8 var forgængeren for F12 og var en topmodel i sin tid. Det var den første cykel, som brugte Pinarellos teknologi “Flatback”, og den er stadig en af de mest efterspurgte racercykler på markedet.
Pinarello Dogma F8 var afløseren for Dogma 65.1 – 120 gram lettere og 47% mere aerodynamisk end forgængere – ifølge Pinarello.
“Det 8. vidunder” kalder Pinarello selv deres F8-modeller, og de har da også noget af et flagskib i Team Sky og Chris Froome, som benytter Pinarello F8-rammer.
T1100 1K-carbonramme.
Fås i hele 13 forskellige størrelser, med indvendig kabelføring, og kombatibel med både almindelige og de elektroniske gear-grupper fra Campagnolo og Shimano.
Pinarello Dogma F8
Pinarello Dogma 65.1
Afløseren for Dogma 60.1, og en bestseller for Pinarello.
Toray-Carbon 65HM1K.(Pinarello har eneret til at benytte Toray-carbon til cykelrammer).
Dogma 65.1 kunne dengang fås i hele 13 forskellige størrelser, med indvendig kabelføring, og kompatibel med både almindelige og de elektroniske gear-grupper fra Campagnolo og Shimano. Dogma 65.1 er taget ud af produktion, men kan stadig findes brugt.
Pinarello Dogma 65.1
Pinarello Dogma K
Pinarello Dogma K fokuserer på at kombinere stivhed, aerodynamik og letvægt for at levere enestående præstation på vejen. Dogma-K er bygget med høj kvalitets carbonfiber og har en præcis konstruktion og geometri designet til at optimere kraftoverførsel og aerodynamik, hvilket gør dem velegnede til både konkurrence og lange motionsture.
Dogma K er taget ud af produktion men kan stadig findes brugt.
Pinarello Dogma K
Pinarello Paris
Toray-Carbon 50HM1.5K
Modellen lige under Dogma 60.
Rammevægt: 1038 gr. (str. 54)Fås i 14 forskellige størrelser.Indvendig kabelføring og kombatibel med med både almindelige og de elektroniske gear-grupper fra Campagnolo og Shimano.Dogma Paris er taget ud af produktion, men kan stadig findes brugt.
Pinarello Paris
Pinarello Prince
Pinarello Prince er en af Pinarellos mest populære cykler og bruges af mange professionelle ryttere. Den har en lettere ramme end Dogma-serien og er mere alsidig.
Pinarello Prince
Pinarello Gan
T900-Carbon.
Modellen lige under Dogma F8.
Pinarello Gan er en nyere model fra Pinarello og er en mere overkommelig pris, mens det stadig er en af de mest avancerede cykler på markedet. Det er en perfekt cykel til seriøse cykelentusiaster og amatører.
Indvendig kabelføring og kombatibel med både almindelige og de elektroniske gear-grupper fra Campagnolo, SRAM og Shimano.
Pinarello Gan
Pinarello Razha
Carbon 24HM UD.
Pinarello kalder selv Razha-modellen for en luxury entry-level-racer. Fås i 7 forskellige størrelser og 4 farvekombinationer. Ej indvendig kabelføring. Kan ikke anvende de elektroniske gear-grupper fra Shimano og Campagnolo.
Pinarello Razha