Udstyrsguide

Her i vores udstyrsguide kan du se en oversigt over en del af det udstyr, der kan fås til cykelinteressede. Man finder hurtigt ud af, at der findes næsten uendelige mængder af forskelligt grej. Det er dog bestemt ikke alt, der er nødvendigt.

Se eventuelt en oversigt over det vigtigste udstyr, når du skal i gang.

Står du og skal ud og købe en racercykel, kan du læse artiklen “Værd at vide når du skal købe en racercykel” eller få et hurtigt overblik over, hvor meget det koster at komme i gang med cykling.

Kan det betale sig at opgradere ens cykeludstyr? Og hvor meget betyder udstyret for farten? Det er et spørgsmål, vi ofte bliver stillet. I blogindlægget Aerodynamik betyder alt kan du læse om, hvad du kan forvente af forbedringer, hvis du opgraderer f.eks. hjul eller ramme på din racercykel. Og hvad betyder tøjet i den forbindelse? Overraskende meget!

Racercykelpedaler

Pedalerne på racercykler er forsynet med klamper, der gør det muligt at fastgøre skoen til pedalen under kørslen. Dette gør det muligt at udnytte benenes kraft i langt højere grad, da man rent faktisk kan trække pedalen bagud og op igen, efter man har skubbet den fremad og ned.

Pedaler til racercykel

Racercykeldæk

Cykeldæk til racercykler fås med eller uden slange. Den umiddelbare fordel ved slangeløse (tubeless) dæk er, at man undgår den type punkteringer, der kan opstå, hvis slangen kommer i klemme i dækkets kant, hvilket kan ske på dæk med slanger. Omvendt mener mange, at slangeløse dæk har en tendens til ikke at holde ligeså godt på luften som dæk med slanger.

Et rigtig godt dæk er Continental Grand Prix 4000S. Læs vores anmeldelse her.

Dækstørrelse til racercykel

En racercykels dækstørrelse udgøres af to mål, et for hjulstørrelse, 700, og et for dækkets bredde i mm. Et dæk kan ofte fås i forskellige bredder (20, 23, 25 og 28). Den mest anvendte dækbredde er 23mm, så et standard racercykeldæk hedder 700c x 23, men 25mm racercykeldæk vinder mere og mere frem, efter man har fundet ud af, at rullemodstanden ikke er dårligere på dem.

Racercykeldæk

Cykeltøj

Ikke kønt, men absolut nødvendigt – så who cares?

Man kører ikke på racercykel i hvad som helst. Læs mere om cykeltøj her.
På siden Det vigtigste udstyr når du skal i gang, kan du finde informationer om cykelsko og cykelhjelme.

Men der er også nogle former for cykelbeklædning, der ikke nødvendigvis er “must-haves”, men snarere “nice-to-have”. Dette gælder fx. løse ærmer, altså ærmer, gerne i neopren, som rulles på i koldt vejr. Fordelen ved de løse ærmer er, at man kan tage dem af og putte dem i lommen, hvis temperaturen stiger undervejs.

Cykelhandsker er også gode at have, da de ofte er forsynet med puder i håndfladerne, således at de beskytter hænderne mod stød forårsaget af bump i vejen. De kan også redde én fra en hudafskrabning eller to på hænderne, hvis man falder. Læs mere om cykelhandsker.

Overtræk til cykelskoene er gode i vådt og/eller koldt vejr. Det er ikke unormalt, at man kan fryse på tæerne på en cykeltur, da man ikke bruger tæerne så meget. Her kan overtræksskoene hjælpe. De fås også i tykt neopren eller gummi, der næsten minder om det, en dykkerdragt er lavet af. De er rigtig gode til at holde varmen om vinteren.
Læs mere om overtrækssko til cykelsko

Saddeltaske til racercykel

En saddeltaske er ikke nødvendigvis køn eller elegant, men den er ret praktisk, i det den kan holde din ekstra slange, samt eksempelvis lidt værktøj og dækjern. Undgå at købe en alt for stor taske.

Saddeltaske eller ej er jo lidt et spørgsmål om præferencer, men umiddelbart ville vi nok placere indholdet i lommerne på cykeltrøjen i stedet.

Saddeltaske til racercykel