Værd at vide når du skal købe en racercykel
Står du og skal ud og købe en racercykel i dag, vil du hurtigt opdage, at der er mange ting, man skal sætte sig ind i. Der findes en lang række cykelmærker at vælge imellem, ligesom man skal vælge en gear-gruppe, cykelhjul, samt hvilken størrelse ramme man skal have. Størrelsen er vigtig, da racercykler er forskellige, og det er ikke sikkert, at den model, man bedst kan lide, også er den, der passer én bedst. Vi har samlet lidt gode råd til dig, der skal købe en racercyklen, måske for første gang.
Prisen
Man kan hurtigt købe sig fattig, når man bliver bidt af racercykler. Men husk på at når en cykel når op over en vis pris, bliver den kun marginalt bedre/lettere, efterhånden som prisen stiger yderligere. En cykel til 40.000 kr. er eksempelvis ikke så meget bedre end en cykel til 35.000 kr., som en cykel til 10.000 kr. er bedre end en til 5.000 kr. Jo dyrere en cykel er, jo mindre får man altså for 5.000 kr.
Hvad koster en racercykel?
Racercykler findes i alle prislejer og flere faktorer spiller ind i forhold til prisen: Mærket, vægten, udstyret den leveres med osv.
Denne model er et forsøg på at illustrere de valg, man står overfor, hvis man ikke lige har 40-50.000 kr. at købe racercykel for.
I stedet tager modellen udgangspunkt i, at man ønsker at finde en cykel til mellem 15.000 og 25.000 kr. Det prisleje er fornuftigt, da man får meget cykel for pengene her. Går man over 20.000 kr. (ca.), begynder kurven for, hvad man får ekstra (som beskrevet ovenfor) at knække.
Mærkevaren med det gode udstyr
I dette scenarie vælger man et “mærke”-stel. Man vil stadigvæk ikke gå alt for meget på kompromis med udstyret, så man er nødt til at se bort fra muligheden for at få sin cykel til en lav pris.
Vil du have en Colnago eller Pinarello i carbon med en Ultegra-gear-gruppe og nogenlunde gode hjul, ryger prisen snildt op over 30.000 kr.
Mærkevaren der ikke er for dyr
I dette scenarie vælger man også et “mærke”-stel, men man beslutter, at man ikke ønsker at betale mere. Man er derfor nødt til at gå på kompromis med udstyret. Det kunne være, at man måtte nøjes med en aluminiumsramme og måske Shimanos 105-gear-gruppe.
Du kan eksempelvis godt få en god aluminiumsracer fra Specialized med Shimano 105 gear og begynderhjul for ca. 15.000-20.000 kr.
Meget udstyr til lav pris
I dette scenarie tænker man ikke på “snobbe-effekten”. Man vælger i stedet et billigere mærke som ramme for at få det bedst mulige udstyr, samtidig med at man holder prisen nede.
Her kan man fx. vælge en af de tyske internetcykler, såsom Radon, Cube, Focus eller Canyon, der alle laver god kvalitet og giver meget udstyr for pengene. Her kan du få både carbonstel, Shimano 105-gear og nogle rimelige hjul for omkring 20.000 kr.
Hvis du tænker på ovenstående måde, når du skal vælge en racercykel, kan du nemmere kortlægge dine valgmuligheder og prioriteter. Du kan op- eller nedjustere prisen og udstyret og tilpasse modellen til dine behov og ønsker.
Hvad skal man mere tænke over, når man køber racercykel?
Ovenstående model er rigtig brugbar, når man skal danne sig et overblik over, hvad man vil have, og hvad man prioriterer. Her er et par tillægspunkter, som det er værd at tage med i sine overvejelser:
Husk at en racercykel taber sin værdi fantastisk hurtigt. Køber man en dyr cykel, skal man ikke regne med at kunne få den solgt uden et anseeligt tab. Derfor bør man nok være sikker på, at racercykling er noget, man gider, før man spenderer en formue på en racercykel.
Omvendt kan man også købe en for billig cykel, som man hurtigt bliver træt af. Så står man med en cykel, man ikke gider at bruge, og hvis stel er for dårligt til, at man gider at sætte nye dele på.
Har man så eksempelvis købt en cykel til 5-6.000 kr., skal man af med den (med tab til følge) og begynde forfra.
Det gælder først og fremmest om at finde et godt stel, der passer én. Et godt stel kan man i teorien altid opgradere med bedre dele senere, men det er ikke lige sådan at opgradere fx. gear-gruppen, hvis man ikke er fiks på fingrene, og kan gøre det selv. Desuden koster en ny gear-gruppe (og enkelte dele for den sags skyld) som oftest næsten det samme i løssalg, som man betaler for en samlet cykel.
Hjulene er klart det nemmeste at opgradere, men mange vil mene, at hjulene faktisk betyder mere for køreoplevelsen end gear-gruppen for eksempel gør. Så det er heller ikke et godt sted at spare.
Desuden skal man ikke undervurdere elementer som bremser og saddel, der er vigtige for ens kørsel og komfort.
Ny eller brugt racercykel?
Man kan spare en del ved at købe brugt. Hvis man finder en velholdt kvalitetscykel brugt, er de dyre kilometre “kørt af”. Det kræver dog, at man enten ved, hvad man skal holde øje med eller stoler på sælger. Husk desuden på at ikke alle sælgere er af den overbevisning, at deres dyre cykel, som de har passet på og vedligeholdt i årevis, slet ikke har samme værdi efter et par års brug.
Desuden går udviklingen stærkt på racercykelområdet, og cyklerne bliver hele tiden bedre og bedre. For en ikke-specialist/ikke-pro er det nok svært at vide sig sikker på, at en 5 år gammel Colnago er en bedre cykel end en sprit-ny Focus.
Det gælder i øvrigt også gear-grupperne. Gearfabrikanterne udvikler kun på deres top-gear-gruppe (Campagnolo Super Record, Shimano Dura Ace og SRAM Red). Når topgruppen får en opgradering, rykker den tidligere topgruppe et trin ned. Det vil sige, at når Shimano lancerer en ny Dura Ace, går der ikke lang tid, før den tidligere Dura Ace bilver til den nye Ultegra-gruppe. En ny Ultegra gear-gruppe kan derfor godt være bedre end fx. en 5 år gammel Dura Ace – og samtidig er dens dele ikke så slidte.
Hvis du køber en carbon (kulfiber)-cykel, skal du være særligt opmærksom på, om rammen har revner. Disse kan i mange tilfælde kun ses ved gennemlysning, men de kan være fatale, da rammen er så godt som umulig at reparere.
Det er også værd at huske på, at hvis man er nødt til at skifte fx. et kranksæt eller en bagskifter, eller endnu værre, skiftegrebene, så bliver det hurtigt dyrt.
Køber man en ny cykel, er man sikker på, hvordan den er blevet behandlet, hvor gammel den er, hvor den har været opbevaret, og hvor og hvor langt den har kørt. Til gengæld er værditabet, når du kører ud af butikken, rigtig rigtig stort.