Kalorieforbrug ved cykling og kalorieforbrænding ved cykling kan udregnes på flere måder

Træningsintensitet er vigtig for ens kalorieforbrug ved cykling.

Ens kalorieforbrug ved cykling er interessant for mange motionister – især de der går op i fedtforbrænding. Kalorieforbrænding ved cykling kan regnes ud på flere måder. Det giver mest mening, at regne ens kalorieforbrænding ud pr. kilometer frem for pr. minut, da sidstnævnte metode ikke tager højde for intensiteten i den aktivitet, man dyrker – i dette tilfælde cykling.

Der er naturligvis en del faktorer, der spiller ind for ens kalorieforbrænding, men der er et par tommelfingerregler, som man kan skele til, hvis man vil måle sit kalorieforbrug ved cykling.

 

Kalorieforbrænding ved cykling – pr. kilometer

Der er en tommelfingerregel til kalorieforbrug ved cykling er 0,33 kalorier pr. kilo kropsvægt pr. kilometer, altså 0,33 x din kropsvægt x antallet af kilometre, du kører. Vejer du fx. 80 kg., og kører du en tur på 80 km, ville du i følge denne beregningsmetode forbruge 2112 kalorier.

Andre eksperter i kalorieforbrænding hævder, at tallet er 0,5 kalorier pr. kilo kropsvægt pr. kilometer. I følge denne metode ville du forbrænde 3200 kalorier, hvis din kropsvægt er 80 kg., og du kører 80 km.

Går man ud fra denne tabel offenliggjort af Wisconsin State Department of Health And Family Services, ligger tallet for kalorier, der forbrændes pr. kilo kropsvægt pr. kilometer, mellem 0,40 og 0,47. Tager man udgangspunkt i deres tabel, og kører 80 km med en kropsvægt på 80 kg ville man forbrænde mellem 2567 og 2985 kalorier.

 

Kalorieforbrug ved cykling – pr. minut

Ovennævnte eksempel illustrerer egentlig, hvor uvæsentligt det er at tale om kalorieforbrug pr. minut i forbindelse med cykling. Lad os tage et eksempel. Hvis vi går ud fra, at de 0,40 kalorier pr. kilo kropsvægt pr. kilometer (minimumstallet fra Wisconsin State-tabellen) er gældende, kan vi lave påvise det uhensigtsmæssige i at tale om kalorieforbrug ud fra tid og ikke ud fra distance.
Vi tager en person på 80 kg.
Personen kører en time og tilbagelægger 25 km (altså en hastighed på 25 km/t). I følge førnævnte beregning vil dette give et kalorieforbrug på 800 kalorier (0,4 kalorier x 80 kg. x 25 km).

Beder vi forsøgspersonen sætte tempoet op til 30 km i timen, bliver kalorieforbrændingen større, nemlig 962 kalorier. (0,40 kalorier x 80 kg. x 30 km).

Der er altså klart forskel i kalorieforbruget. Ved cykling med 25 km i timen forbrænder vores forsøgsperson på 80 kg. altså 13,37 kalorie pr. minut, mens han ved cykling med 30 km i timen forbrænder 16 kalorier pr. minut.

I forhold til diskussionen om kalorieforbrug ved cykling, er det således afgørende, at man har intensiteten af ens træning for øje, når man skal vurdere, hvor effektiv den har været i forhold til kalorieforbrænding.