Før i tiden byggede Antonio Sarto cykler for en række store italienske cykelfabrikanter, bla. Bottecchia, Guerciotti, Fondriest, og Scapin

Sarto Cima Coppi – Toprammen inden for Sarto cykler

Antonio Sarto begyndte at bygge cykler i 1950erne med sine to brødre. Indtil 1980erne byggede Antonio Sarto cykler for en række store italienske cykelfabrikanter, bla. Bottecchia, Guerciotti, Fondriest, og Scapin indtil han i begyndelsen af 1980erne lagde fokus på at bygge high-end-rammer til racercykelfabrikanter som Pinarello og Moser. Store navne som fx. Francesco Moser, Maurizio Fondriest og Tony Rominger har kørt på Sartos rammer, ja endog Lance Armstrong kørte på en Sarto-cykel under sit ophold hos Cofidis i 1997.

Faktisk kører en række af nutidens store navne på specialbyggede Sarto-rammer, men deres navne er hemmeligholdt på grund af deres sponsoraftaler, og Sarto-rammerne er skjult under lakken.

På fabrikken på Via Arno 65 uden for Venedig arbejder omkring 15 personer, og Antonio Sarto, der er over 80 år, er efter sigende stadig den første, der møder om morgenen. Sammen fremstiller teamet 2500 håndbyggede rammer om året.

Sarto Kilogrammo

Sarto Kilogrammo-remmen vejer kun ét kilo!

Sartos specialitet er deres såkaldte tube-to-tube teknologi, hvor de samler stellet af carbon-rør i stedet for at støbe den i ét stykke (monocoque). I følge Sarto giver dette nogle unikke muligheder i forhold til at tilpasse rammerne til den enkelte rytter i forhold til størrelse, styrke i samlingerne, stivhed og så videre. Hos Sarto kan man få håndbygget en cykel til sine egne mål, eller man kan kontakte fabrikken og få råd til, hvordan ens ramme skal bygges.

 

På grund af deres fokus på kvalitetsmaterialer og den høje grad af customization ligger Sarto cykler naturligvis i den dyre ende inden for racercykelmærker.