Når man taler om sloping i forhold til racercykler, refererer man til overrørets hældning. Overrøret er det rør, der går fra sadlen til styret.

Nogle racercykler – navnlig klassiske racercykler – har et overrør, der er helt lige, altså uden sloping. Dette kaldes ofte regular eller klassisk rammeudformning.

Andre cykler har overrør, der er meget skrå. Det er den sidstnævnte type, man kalder slopede. Racercykelrammer med sloping kaldes også for compact frames. Nogle cykelproducenter bruger overrør, der er en smule skrå. Disse kaldes semi-slopede rammer.

Hvorfor sloping?

Forskellen er ret tydelig på billederne til højre. På Giant-cyklen med sloping er saddelpinden længere, mens kronrøret (det rør saddelpinden sidder i) er kortere. Også saddelstræberne – de rør der forbinder bagakslen med kronrøret – er kortere end på Cannondale-cyklen uden sloping. Begge dele gør, at selve rammen er mindre og mere kompakt – deraf navnet compact.

Der er mange forklaringer på, hvilke fordele sloping skulle have. Nogle mener, at man kan spare vægt ved at gøre selve rammen mindre. Det virker dog ikke helt logisk, i det en eventuel vægtbesparelse elimineres af den længere saddelpind.

Andre påstår, at sloping giver cyklen bedre manøvreegenskaber, fordi tyngdepunktet er lavere, bagtrekanten (der udgøres af saddelrør, saddelstræbere og kædestræbere) er mindre, og hjulene sidder tættere på hinanden.

Læs mere: Hvad hedder delene på en racercykel?

Andre igen hælder til, at det simpelthen er et mode-spørgsmål, og at den slopede racer-ramme leder tankerne hen på en mountainbike-ramme med ønsket om at ramme denne målgruppe.

Hvad betyder sloping for cykeldesignerne?

Den umiddelbart mest oplagte forklaring må være, at cykelproducenterne ved at anvende sloping kan lave racercykler, der kan passe til flere ryttere. Man behøver ikke at lave så mange forskellige rammestørrelser, i det 3 eller 4 rammestørrelser med slopede overrør formentlig kan passe 98% af alle cykelryttere. Jævnfør de to ovennævnte cykler: Den slopede Giant TCR fås i 6 størrelser, mens Cannondale Supersix laves i 8 størrelser. Da rammekonstruktionen er det dyreste element i cykelproduktion, er der gode besparelser at hente ved at kunne spare en rammestørrelse eller to væk.