De Rosa cykler er klassisk italiensk stil - men prisen er også derefter.

De Rosa Protos. De Rosa cykler er klassisk italiensk stil – men prisen er også derefter.

Ugo De Rosa begyndte at bygge cykler i 1950erne i Milano. I løbet af 1960erne blev rygtet om Ugo De Rosas evner som rammebygger hurtigt udbredt, og efter flere italienske hold nød godt af De Rosa cykler op gennem 60erne. De italienske stjernerytter Gianni Motta bad De Rosa bygge cykler for sig i 1969, og De Rosa endte med at bygge racercykler for Giannis hold også.

På samme tidspunkt kom Ugo De Rosa i kontakt med Eddy Merckx og begyndte at bygge rammer for den belgiske up-coming stjerne. Det var dog først i 1973, da Merckx var på toppen af sin karriere, at De Rosa blev officiel leverandør af cykler til Mercx’ hold, det legendariske Molteni. I de følgende år vandt De Rosa cykler en endeløs række af titler, både i Tour de France og i hjemlandets rundtur, Giro d´Italia – et prestigefyldt løb for alle italienske cykelmærker og for det italienske Molteni-hold.

I 1974 begyndte De Rosa et samarbejde med Francesco Mosers Filotex-hold, og i 1982 indledte De Rosa et samarbejde med Sammontana-holdet med Moreno Argentin og Giovanbattista Baronchelli i truppen. Også det senere italienske storhold, Ariostea, kørte på De Rosa cykler fra 1985 til 1989.

I 1980erne boomede cykelsporten, og stigende efterspørgsel på De Rosa racercykler bl.a. i USA og Japan betød, at Ugo De Rosa var nødsaget til at rykke sin forretning til større faciliteter i Cusano Milanino.

De Rosa cykel-rammer

De rosa cykler føres i flere engelske online cykelbutikkerUgo De Rosa havde frem til 1990 bygget sine cykler i stål, men i begyndelsen af 1990erne lancerede De Rosa en titanium-ramme, og i 1996 kom de første De Rosa aluminium-rammer. I 2000 kunne De Rosa-fans også købe en De Rosa carbon-racer. De Rosa cykler hører til blandt de dyre racercykler, og ligger i nogenlunde samme prisleje som fx. Pinarello cyklerColnago cykler, Cervélo cykler og Cannondale cykler. Man får med andre ord ikke lige så gode gear eller gode cykelhjul med i købet, som hvis man fx. vælger et af de knap så dyre mærker som fx. Focus eller Cube, så det er noget, man skal overveje, inden man køber en De Rosa racercykel.
Læs eventuelt artiklen Værd at vide når du skal købe en racercykel.

Hvor kan man købe De Rosa cykler?

Flere af de engelske cykelbutikker fører De Rosa cykler, og hvis du ved, hvad du vil have, er det ofte muligt at gøre en god forretning netop i England, hvor priserne generelt er lavere.

Sammenlign priser på De Rosa cykler her: ChainReactionCycles  |   Evans Cycles  |  Wiggle   |   Tredz.co.uk   |   Tweeks Cycles

Oversigt over De Rosa racercykler

Neden for kan du se en oversigt over De Rosa racercykler. De anslåede priser stammer fra de engelske online-cykelbutikker, og der tages forbehold for ændringer.

 

Model Rammemateriale Beskrivelse
De Rosa Protos Carbon De Rosas topramme fra 2012-sæsonen.
Protos bygges kun med følgende gear-grupper:  Campagnolo Super Record, Campagnolo Record, Shimano Dura Ace eller Shimano Dura Ace Di2.
De Rosa Protos er svimlende dyr:
113.000 kr. med Campagnolo Super Record.
De Rosa King RS Carbon De Rosa King RS fås i 9 forskellige størrelser, hvor den mindste er i str. 52, og den største er i størrelse 58,5, så der er rige muligheder for at finde den præcis rigtige størrelse.
Rammen vejer 950 gram.
De Rosa Merak Carbon De Rosa Merak fås i 7 forskellige størrelser. Den mindste i str. 47, den største i str. 59.
De Rosa Idol Carbon De Rosa Idol fås i 7 forskellige størrelser. Den mindste i str. 52,5, den største i str. 58.
De Rosa R383 Carbon De Rosa R383 er et populært valg i 20.000 kr. til 26.000 kr.-klassen.
Både ChainReactionCyclesEvans Cycles & Wiggle fører R383 i forskellige opbygninger.
Den kan fås for ca. 18.700 kr. med Campagnolo Veloce-gear og Fulcrum Racing 7-hjul.
Med Campagnolo Athena gear og Fulcrum Racing 5 hjul er prisen ca. 26.000 kr.
De Rosa R484 Carbon De Rosa R484 er De Rosas bud på en såkaldt entry-level-carbon-cykel – altså en cykel for nybegyndere. Prisen kræver dog formentlig, at man er rimelig sikker på, at racercykler er noget for én.
En De Rosa R484 fås nemlig til ca. 19.700 kr. med Shimano 105 gear og Shimano R500-hjul, hvilket er ret pebret for en racercykel med det udstyr.
De Rosa Team 09 Aluminium Fås i 4 størrelser, 52,5, 54, 56, og 57,5.
De Rosa Titaneo 3.2,5 Titanium De Rosas titanium-ramme, der så dagens lys første gang i starten af 1990erne. Laves kun “made-to-measure”, men kan fås både med slopet og ikke-slopet overrør.
De Rosa Nuovo Classico Stål De Rosa Nuovo Classico fås i hele 14 forskellige størrelser. Fra str. 48 til str. 61. Som navnet siger, er der tale om en virkelig klassisk-udseende racercykel med slanke stål-rør.
De Rosa Neo Primato Stål De Rosa Neo Primato er ligeledes en klassisk stål-racer, der er bygget på De Rosas mangeårige erfaring med stålrammer. Og denne kommer i 14 størrelser, fra 48 til 61.
De Rosa Corum Stål De Rosa Corum kan fås i hele 30 forskellige størrelser! Det skyldes, at den kan fås både med eller uden sloping.
Regular-udgaven fås i alle størrelser fra str. 48 til str. 62, mens sloping-udgaven fås i alle størrelser fra 44 til 57.
De Rosa Corum kan desuden bestilles som “made-to-meaure”.
De Rosa Milanino Aluminium Fås i fire størrelser, fra 52,5, 54, 56 og 57,5.
Prisen er ca. 16.000 kr. med Campagnolo Centaur gear og Fulcrum Racing 7. Også denne cykel betragtes som en entry-level-cykel, men den er forholdsvis dyr. Med det nævnte udstyr kan man sagtens finde billigere racercykler.