Her er en oversigt over nogle af de mange racercykelmærker, der findes. De fleste producenter fokuserer mest på at bygge rammer og forgafler, og de anvender ofte de samme komponenter, gear og hjul. Rammen (stellet) er naturligvis det mest synlige på en racercykel, og der er selvfølgelig en hel del signalværdi i at køre på visse racercykler. Man skal dog ikke glemme, at man ofte betaler meget for mærket, hvis man fx. vælger en af de italienske racercykler i Ferrari-klassen. Og så er det vigtigt, at huske på at også gear-gruppen og hjulene har stor indflydelse på køreoplevelsen.

Læs mere om carbon og alu, gear-grupper og hjul.

Har du lyst til at lade dig inspirere, har vi lavet en oversigt over de fedeste racercykler netop nu.

Se eventuelt også oversigten over World Tour-holdenes cykelmærker og udstyr.

Belgiske cykelmærker

Merckx

Merckx cyklerLegenden over dem alle, verdens mest vindende cykelrytter gennem tiden, Eddy Merckx, producerer kvalitetsrammer i flere prisklasser. Carbonserien hedder E, med toprammen EMX7 i spidsen. Derudover laver Merckx 2 racer-modeller i aluminium.

Læs mere om Merckx cykler.

 

Ridley

Ridley cyklerEt relativt ungt cykelmærke der startede i 1997. Ridley sponsorerer i 2012 det belgiske Lotto-Belisol-hold, med bl.a. danske Lars Bak.

Pro Tour-rytterne bruger Noah eller Helium-serierne, der udgør toprammerne hos den belgiske fabrikant.

 

Canadiske cykelmærker

Argon 18

Argon 18 racercyklerStartet i 1989 i Montreal. Mærket er opkaldt efter ædelgassen Argon og dennes nummer i det periodiske system. Argon 18 laver racerrammer i både carbon og aluminium, og de opkalder deres rammer efter andre grundstoffer, fx. toprammen Gallium Pro.

Argon 18 er ikke en ramme, man ser ofte på de danske landeveje.

 

Cervelo

Cervelo rammeCervélo er særdeles populær i Danmark, og især ser man ofte deres enkeltstartscykler rundt om på landevejene. Måske bærer Cervélos sponsorat af Bjarne Riis’ Team CSC fra 2003 til 2008 en del af skylden for dette. Ivan Bassos flotte kørsel i Tour de France i 2004 og 2005, og ikke mindst Carlos Sastres Tour-sejr i 2008, har nok ikke været det værste udstillingsvindue for Cervélo.

Cervélo er en del af ProTour holdet Garmin-Cervélo, og deres cykler er til daglig værktøj for stærke navne som Ryder Hesjedal, supersprinteren Tyler Farrar.

Læs mere om Cervélo cykler

 

Danske cykelmærker

Principia

Principia rammeDe danske landeveje prydes ofte af de flotte rammer fra den førende rammefabrikant herhjemme. Principias toprammer hedder R.E.X. og RS40T, mens de billigere rammer hedder Revolution Integral og RSL. RSL-rammerne findes i både alu og carbon. Principia er involveret i en del velgørenhedsprojekter, bl.a Juicy Charity i samarbejde med Rynkeby, og man står bag velgørenheds-projektet La Flamme Rouge, hvor designeren Paul Smith har bidraget med designet.

Mere om Principia cykler

 

Python

Python racercykel-rammePython er et relativt nyt, dansk cykelmærke. Det blev grundlagt i 2002. Python er cykelsponsor for det danske cykelhold Glud & Marstrand.

Toprammen hedder RF-SL1 (ses på billedet til højre).

 

 

Vision

Vision racercykel-rammeDansk design produceret i østen. Visions kollektion dækker over både carbon- og alurammer. Toprammen hedder NC890.

 

 

 

Franske cykelmærker

Cyfac

Cyfac racercykler er meget sjædne i DanmarkCyfac ligger i Loire dalen i Frankrig. De har fremstillet håndbyggede racercykler siden 1982 og laver cykler i høj kvalitet. Man kan få bygget sin cykel hos Cyfac, så den passer præcist til ens mål. Dette foregår ved hjælp af nøje opmåling hos en af Cyfacs partnere.

Cyfac laver rammer i carbon, aluminium, titanium og stål. Man kan selv sammensætte sin cykel via hjemmesiden og vælge mellem en lang række stel.

 

Lapierre

Lapierre racercykelLapierre har i flere år været sponsor for det franske cykelhold La Française de Jeux med bl.a. de stærke franske ryttere Sandy Casar, Pierrick Fédrigo og stortalentet Arnold Jeannesson. Lapierres landevejscykler er inddelt i tre grupper: Xelius-serien er den mest race-prægede og aggressive ramme, Sensium er “performance”-serien, der er mere fokuseret på komfort, og alu-serien Audacio, der henvender sig til motionister og begyndere.

 

Look

Look racercyklerLook var blandt pionererne inden for carbon-rammer og de var blandt de første, der lavede klik-pedaler til cykler. Rammerne er generelt ret dyre!

Til landevej laver Look rammerne 695 IPack, 586SL, 586RSP, og 566. Det professionelle franske cykelhold Cofidis – med forholdsvis kendte navne som Rein Taaramäe og Christophe Le Mevel – kører på Look.

 

 

Time

Time racercykler hører til i den dyre endeOgså Time laver forholdsvis dyre rammer. Toprammen hedder RXRS Ulteam, mens Instinct-serien er lidt billigere. Det er ikke så tit, man støder på Time-cykler i Danmark, hvilket nok skyldes prisen først og fremmest – for de er generelt utrolig flotte!

Time laver desuden pedaler og har udviklet flere pedalklampe-systemer. Hver fjerde rytter i Tour de France kører med Time-pedaler.

 

Græske cykelmærker

Ideal

Ideal er en græsk cykelproducentUmiddelbart er Grækenland ikke normalt et land man associerer med cykelsport. Men rammerne fra den græske cykelfabrikant, der blev grundlagt helt tilbage i 1926, ses faktisk i ny og næ på de danske landeveje.

Racer-serien består af modellerne Stage, OnRoad, Intempo og Streamlite. Ideal satser ikke på de professionelle som målgruppe, og toprammen Stage Team fås derfor “kun” enten med Shimano Ultegra Di2  eller almindelig Ultegra gear-gruppe.

 

Hollandske cykelmærker

Beone

BeOne Racercykel-rammeHollandske BeOne fremstiller racercykler til alle niveauer. Toprammen hedder Raw Pro LTD, og udover Raw-serien udgøres BeOnes race-serie af serierne Diablo, Mistral, Storm og Jade. Derudover kan man få en special edition med navnet Alpe d’Huez.

BeOne fremstiller desuden bl.a. mountain bikes, hybridcykler, cykelcross-cykler, og de har desuden en solbrille- og cykeltøjlinie.

 

Koga

Koga Kimera racer-rammeKoga blev grundlagt i Heerenveen i Holland i 1974. Manden bag var Andries Gaastra, der forlod en stilling som Sales Manager hos Batavus, efter hans far Gerrit Gaastra solgte Batavus. Kogas rammer blev frem til 2010 fremstillet af den japanske cykelproducent Miyata, og hed indtil da Koga Miyata.

Læs mere om Koga cykler

 

Italienske cykelmærker

Udover oversigten nedenfor kan du læse mere om italienske cykelmærker.

Basso

Basso Diamante Rosso ramme

På billedet ses topmodellen Basso Diamante Rosso.

Navnet Basso er de senere år blevet synonym med den italienske superstjerne, Ivan Basso. Men historien om cykelmærket Basso er en lidt anden. Da de tre Basso-brødre Marino, Renato og Alcide i 1977 blev enige om at starte en produktion af håndbyggede kvalitetscykler, var Basso-navnet allerede et stort navn inden for italiensk cykelsport. Det er altså ikke Ivan Basso, der har lagt navn til de smukke Basso-cykler. Marino Basso blev verdensmester i landevejscykling i 1972, og vandt 15 etaper i Giro d’Italia, 6 etaper i Tour de France og 6 etaper Vuelta a España i løbet af sin karriere.

Basso Bikes fører hele 7 racer-serier; 3 i carbon (Diamante, Astra og Laguna) og 4 i aluminium (Titanio, Reef, Devil og Viper Vintage).

Læs mere om Basso cykler

 

 

 Battaglin

Battaglin racercyklerCykelnørder genkender navnet Giovanni Battaglin fra Jørgen Leths klassiker Stjernerne & vandbærerne fra 1974, der skildrer 1973-udgaven af Giro d’Italia. Her var den purunge Battaglin løbets sensation, da han erobrede den samlede 3. plads efter vinderen Eddy Merckx og Felice Gimondi.

Siden 1982 har Battaglin produceret racerrammer i Marostica i Italien, og i Danmark ser man faktisk en hel del af dem, hvilket formentlig skyldes, at BikeBuster fører Battaglins store kollektion, der spænder fra meget dyre til ganske billige cykler.

 

Bianchi

Bianchi er verdens ældste eksisterende cykelfabrikant. Den blev grundlagt af Edoardo Bianchi i Milano i 1885. En af Bianchis mest populære rammer, Via Nirone 7, er opkaldt efter adressen i Milano, hvor den første “shop” lå i 1885.

Bianchi racer-ramme

Via Nirone 7 er sammen med Infinito tiltænkt motionister, der ønsker komfort på lange ture. Sempre-rammerne (både alu og carbon) har en smule mere race-geometri, mens top-racerrammen Oltre køres af professionelle ryttere.

Bianchi har været synonym med legenden Fausto Coppi siden 1950, hvor denne vandt Paris-Roubaix på en Bianchi og op gennem 1950erne fejrede flere store sejre.

Bonusinfo:
Bianchis karakteristiske tyrkis-farve kaldet Tiffany-blå er ifølge myten inspireret af himlen over Milano, og øjenfarven hos den tidligere dronning Tiffany, til hvem Edoardo Bianchi byggede en cykel.

Læs mere om Bianchi cykler.

 

Bottecchia

Bottecchia racercykel-rammeOttavio Bottecchia var den første italiener øverst på sejrsskamlen i Tour de France. Det var i 1924, og den stærke italiener førte løbet fra start til slut. Han formåede også at sejre året efter i 1925. Han blev fundet hårdt kvæstet under en træningstur i 1927 og døde kort efter på hospitalet. Det mystiske var, at hans cykel var uskadt, og den dag i dag er der stadig spekulationer om hans død, som nogen mistænker for at have været en forbrydelse.

Det var dog cykelbyggeren Teodoro Carnielli, der i første omgang så Ottavio Bottecchias talent og begyndte at bygge Bottecchia cykler, og i løbet af 1930erne og 1940erne voksede fabrikken sig stor og har på det tidspunkt ca. 100 ansatte.

Bonusinfo:
Bottecchias racer-serie består af 4 carbon-modeller, herunder toprammen EMME2, og 2 aluminium-rammer.

 

Casati

Casati Marte rammeCasati har fremstillet kvalitetsrammer siden 1920 i deres værksteder i Monza lidt uden for Milano.

Toprammen hedder Marte og er let genkendelig på hullet i overrøret. Casatis øvrige carbonrammer hedder Vola SLI, Demone, 53×11 og Challenge. Derudover laver Casati 4 håndbyggede stål-rammer: Inox T 99, Laser La Speciale, Campionissimo, og Linea Oro. Casati-cykler benytter i stor udstrækning Dedacciai saddelpinde og frempinde, men det er muligt at få en Casati-cykel sammensat, som man ønsker det direkte fra fabrikken.

Bonusinfo:
Casati Marte har fundet vej til Cykelogi.dks liste over de fedeste racercykler.

 

Cinelli

Cinelli StratoCykelfabrikanten Cinelli blev grundlagt i 1948 af den tidligere italienske cykelrytter Cino Cinelli. Også Cinelli har valgt at lægge hovedsædet i Italiens cykelby nummer 1, Milano. Racercykel-linien udgøres af et dusin modeller, hvor toprammerne hedder Pro og Strato.

I dag udgør racercykler 20% af Cinellis samlede produktion, mens resten udgøres af andre komponenter. I Danmark ser man ikke Cinellis landevejscykler så tit, men banecykler fra Cinelli – med de karakteristiske tynde stålstel – ses relativt tit i gadebilledet.

Bonusinfo:
Cinelli designede den cykel, som Ole Ritter slog timerekorden på i 1974.

 

Ciocc

Ciocc racerrammeCioccs primære rammebygger Giovanni Pellizoli har lagt navn til det italienske cykelmærke Ciocc. Ciocc har bygget racercykel-rammer i mere end tres år.

Ciocc fremstiller 7 serier inden for landevejscykler. Heruder findes 5 i carbon. Toprammen Supreme, Devilry og Araton er de tre race-linjer, mens Raydon og Extro er de to performance-linjer, der med deres fokus på komfort er rettet mod motionister.

Derudover laver de titaniumrammen Misfit og en aluminiumrammen Saphir.

Bonusinfo:
Ciocc betyder “poker face” på den lokale dialekt, og det er grunden til, at ruder, spar, hjerter og klør indgår Cioccs logo.

 

Colnago

Colnago racercykel-rammeFå rammer får mere street credit på Strandvejen end Colnago. De udstråler bare klassisk italiensk lir – lidt som en Alfa Romeo. Siden begyndelsen i 1955 har Colnago-fabrikken fokuseret på at bygge cykler i topkvalitet – og i bedste italienske stil har man ikke glemt at lakere dem lækkert.

I Tour de France 2011 fik Europcar-holdet vist deres Colnago-cykler frem på fornem vis, da Thomas Voeckler tog den gule førertrøje på 9. etape og formåede at beholde den helt frem til 19. etape og fik en samlet 4. plads i klassementet.

Læs mere om Colnago cykler.

 

Dedacciai

Dedacciai ScuroPå fabrikken i Lombardiet fremstiller Dedacciai en lang række cykelkomponenter i både stål, aluminium, titanium og carbon. Deres dele anvendes af en mange andre cykelfabrikanter, bl.a. Bianchi og Guercotti, og Dedacciai har før i tiden været mest kendt for at producere rammer til andre fabrikanter. Af samme grund er Dedacciais rammer svære at spotte på de danske landeveje.

Dedacciai har dog lanceret deres egen linie racerrammer. Toprammerne hedder Scuro, og den dyreste, Super Scuro, fås for omkring 43.000 kr. med Campagnolo Record-gear.

Bonusinfo:
Dedacciais Strada-rammer bygges på samme fabrik som Pinarello, så de to går nok og kigger hinanden lidt over skuldrene.

 

De Rosa

De Rosa har lavet racercykler siden 1950erne.Ugo De Rosa begyndte at bygge racerrammer i 1950erne, men berømmelsen kom først for alvor i 1970erne, hvor de indledte et samarbejde med tidens største stjerne, Eddy Merckx, og dennes altdominerende Molteni-hold – et samarbejde der bestod, indtil Merckx lod sig pensionere i 1978. Også Francesco Mosers hold Filotex kom i folden i 70erne og føjede endnu en verdensmestertitel til CVet for De Rosa.

I 1990 begyndte Ugo De Rosa at bygge titanium-rammer, som bl.a. Bjarne Riis og hans Gewiss-hold kørte på i 1994-sæsonen. Aluminium- og carbon-rammer kom til i henholdsvis 1996 og 2000.

Bonusinfo:
Christina Watches-Onfone kører på De Rosa.

Læs mere om De Rosa cykler.

 

Fondriest

Fondriest racercyklerVerdensmesteren fra 1988, og den dobbelte World Cup-vinder, Maurizio Fondriest, laver en  kollektion af racerrammer, der på bedste italiensk vis udmærker sig ved at være fantastisk flotte. Carbonrammerne R10, TF1, TF2.1 og den smukke TF3 (som vi øvrigt har givet en plads på vores lille liste over de fedeste racercykler) adskiller sig især fra hinanden i måden, overrøret “slope’r” på og forgaflens udformning.

MX4-modellen er alu med carbonfor- og baggaffel, mens FZ4 er en fuld aluramme.

 

Gios

Gios er et italiensk racercykelmærkeGios blev grundlagt i 1948 af Tolmino Gios, en professionel cykelrytter, der blandt andet var en del af Italiens landshold ved OL i Berlin i 1936. Tolmino Gios grundlagde sin cykelbutik i Torino, og hans søn Alfredo blev snart tilknyttet forretningen. I 1970erne besluttede Gios at satse på racercykler, og i 1972 blev Gios leverandør til det nye storhold, Brooklyn, med blandt andre Roger de Vlaemink. 1970erne bød på flotte sejre til Gios-rytterne i flere af de berømte forårsklassikere. I 1980erne opnåede Gios også succes, bl.a. via sejre til ireren Stephen Roche.

Nogle hårde år fulgte dog for Gios, der sidst i 00erne besluttede at indgå i et internationalt samarbejde med et japansk firma og flytte en stor af produktionen. I dag designes Gios cykler i Italien, men selve fremstillingen af rammerne foregår, som det er tilfældet med mange italienske cykelmærker, i Taiwan.

Bonusinfo:
Alfredo Gios designede den senere berømte Gios Blue-lakering, hvor farven blev valgt for at Gios’ cykler kunne matche Brooklyn-holdets karakteristiske Stars and Stripes-design.

 

Guerciotti

Guerciotti er et af de mange italienske fabrikanter inden for racercyklerItalo og Paul Guerciottis firma grundlagdes i 1964 i en lille cykelbutik på 20 kvm på Via Petrella i Milano. Flere store ryttere har kørt på Guerciotti-cykler gennem tiden, bl.a. Giovanni Battaglin og OL-vinderen fra 1976, Bernt Johannson.

Topmodellerne hedder Eureka Pro og Eclipse. Sidstnævnte har en rammevægt på 870 gram og hører bestemt til i den lette ende.

 

 

Kemo

Kemo KE-R5Kemo Bikes blev lanceret i 2001 i Milano og hører således til blandt de nyere af de italienske cykelmærker. Kemo cyklerne samles i Albiate nær Milano, hvor også Kuota bygger deres cykler. Kemo bygger udelukkende racercykler i carbon, og sælger deres cykler direkte på deres egen hjemmeside.

Læs mere om Kemo cykler.

 

 

Kuota

Kuota laver generelt ret flotte racercykler - her toprammen Kuota KomItalienske Kuota laver high end-rammer til både racercykler, enkeltstartscykler og mountainbikes.

 

Læs mere om Kuota Cykler.

 

 

Kyklos

Kyklos racercykel-rammeKyklos er et italiensk cykelmærke bosiddende i Pescara. Deres racercykel-sortiment består udelukkende af carbon-rammer. Kyklos’ racercykler hører til i den absolut dyre ende, hvilket også skyldes, at de (ifølge deres website) kun opbygger cyklerne med gear-grupper i den dyre ende – fra Ultegra og SRAM Force og opefter.

Farvevalget var tidligere begrænset på Kyklos’ cykler, og rammerne kunne førhen kun fås kun i enten sort eller hvid. Fra 2011 er farveudvalget dog blevet noget bredere.

Læs mere om Kyklos cykler.

 

Legend

Legend racercykler håndbygges i Bergamo i Italien.Marco Bertolettis butik ligger i Bergamo, og det er her, alle Legends cykelstel fremstilles. Legend laver håndbyggede racercykler i titanium, carbon, aluminium, samt to meget elegante rammer i stål. Legend bygger rammer efter mål, så hvis man er ude efter en helt unik cykel, er Legend absolut en mulighed.

Håndbyggede rammer er sagens natur dyre, og Legends rammer starter da også ved 17-18.000 kr., og skal man op i de dyreste af carbonrammerne, ligger prisen på omkring 35.000 kr. For rammen. Men så er hvert eneste af rammens rør også udformet præcis efter rytterens mål, og den efterfølgende fin-indstilling af saddelhøjde, styrhøjde, pedalarm-længde osv. inkluderet i prisen.

 

MCipollini

Mario Cipollini var en af cykelsportens største sprintere. Verdensmesterskabet i 2002, 12 etapesejre i Tour de France og 42 i Giro d’Italia taler for sig selv.

MCipollini RB1000

På billedet ses MCipollini RB1000.

Hans cykelmærke, MCipollini, laver tre landevejscykelmodeller, alle tre i den dyre ende. RB1000 (toprammen), RB800 og Lógos. Cipollini huskes ikke ligefrem for sin beskedenhed og tilbageholdenhed. Og der er så sandelig ikke noget tilbageholdende og diskret over hans cykler. Især RB1000 og Lógos-rammerne er frembrusende, ja nærmest svulstige. RB800-rammen læner sig mere imod det klassiske udseende.Der er dog naturligvis lagt mange timer i at finde den flottest mulige lakering.
MCipollinis hjemmeside er bestemt et besøg værd alene på grund af de enormt flotte modeller.

 

 

Milani

Milani rammeMilani Cycles blev grundlagt af Natale Milani i 1927. I dag er Natale Milanis søn, Celeste, bestyrelsesformand i Milani Cycles. Milanis racercykel-linie udgøres af 8 modeller.

De laver 6 rammer i carbon, herunder toprammen Specialissima, og en ramme i aluminium. Desuden indgår en flot stål-ramme, Acciaio Pura, i sortimentet.

 

 

Moser

Den tidligere cykelstjerne Francesco Moser laver racercykler i eget navnEn af italiensk cykelsports helt store navne gennem tiden, Francesco Moser, fremstiller kvalitetsrammer i byen Piove di Sacco, ikke langt fra Cavarzere hvor Fondriest-fabrikken har til huse, og kun et par hundrede kilometre fra Mosers fødeby, Palu di Giovo.

Mosers imponerende karriere varede i 15 år, og han huskes bedst for sit verdensmesterskab på landevej i 1977 og sine tre sejre i streg i Paris-Roubaix.

 

Olmo

Olmo er et italiensk cykelmærke i god kvalitetGiuseppe Olmo var en stor italiensk cykelrytter i 1930erne. Han vandt bl.a. Milano-San Remo 2 gange, erobrede Time-rekorden, og hele 20 etaper i Giro d’Italia. Da han trak sig tilbage i 1938, grundlagde han Olmo Biciclette, der voksede til en storproducent af cykler.

Før i tiden var Olmo kendt mere kendt for at producere mange cykler end gode, men i dag har Olmo et bredt sortiment, inkl. en toplinje af racercykler.

 

Olympia

Olympia Boost rammeI Danmark har kun få hørt om Olympia, men den italienske cykelfabrikant er en af de ældste i verden. Olympia blev grundlagt i 1893 og kunne således fejre 120 års jubilæum i 2013.

Olympias racercykler designes og bygges i Piove di Sacco, nær Padova. Deres racer-serie udgøres af 5 carbon-modeller og 2 aluminium-modeller.

Læs mere om Olympia cykler.

 

Pinarello

Pinarellos top racercykel-ramme

Pinarello Dogma 60.1

Pinarello er uomtvisteligt et af de klassiske  cykelmærker. Siden 1950erne har italienerne bygget kvalitetscykler i Treviso, og siden 60erne har de sponsoreret store cykelhold, som fx. Caisse d’Epargne, Fassa Bortolo og Telecom. Superstjerner som Pedro Delgado, Miguel Indurain, Bjarne Riis og Jan Ullrich har vundet Tour de France på Pinarello-cykler, hvilket nok ikke har bidraget negativt til Pinarellos image og eksklusive udtryk.

Dogma 60.1 (billedet) er toprammen i Ferrari-prisklassen, som Team Sky har fornøjelsen af, men Pinarello laver også rammer, der er til at komme i nærheden af for motionister.

Læs mere om Pinarello cykler.

 

Rossin

Rossin bikesRossin Bikes blev skabt i midten af 70erne i Cavenago i Italien. Mario Rossin var rammebygger hos Colnago, men blev overtalt til at indgå partnerskab med fire andre for at skabe et selvstændigt cykelmærke.

Rossin laver i dag 5 landevejsmodeller, toprammen Nove colli, Ghibli, Kubang, Zenith i carbon, og den billigste Omega, i aluminium.

 

 

Sarto

Sarto Cima Coppi - Sartos topramme inden for racercyklerAntonio Sarto begyndte at bygge cykler i 1950erne med sine to brødre. Indtil 1980erne byggede Antonio Sarto rammer for en række store italienske cykelfabrikanter, bla. Bottecchia, Guerciotti, Fondriest,
Scapin og Corratech, indtil han i begyndelsen af 1980erne lagde fokus på at bygge high-end-rammer til racercykelfabrikanter som Pinarello og Moser. Sartos specialitet er deres såkaldte tube-to-tube teknologi, hvor de samler stellet af carbon-rør i stedet for at støbe den i ét stykke (monocoque).

Hos Sarto kan man få håndbygget en cykel til sine egne mål, eller man kan kontakte fabrikken og få råd til, hvordan ens ramme skal bygges. På grund af deres fokus på kvalitetsmaterialer og den høje grad af customization ligger Sarto cykler naturligvis i den dyre ende.

Bonusinfo:
Faktisk kører en række af nutidens store navne på specialbyggede Sarto-rammer, men deres navne er hemmeligholdt på grund af deres sponsoraftaler, og Sarto-rammerne er skjult under lakken.

Læs mere om Sarto cykler.

 

Scapin

Scapin Ivor - toprammen blandt Scapins racermodellerScapin blev grundlagt i 1957 af den professionelle cykelrytter Umberto Scapin. Siden har Scapin cykler fremstillet high-end racercykler, hvor fokus er på kvalitet i både materialevalg og design. Scapin bygger deres cykler på fabrikken i Piove di Sacco, hvor også fabrikanterne Olympia (som har ejet Scapin siden 2005) og Moser holder til. Med sine mange år på bagen og sin autentiske baggrund er Scapin at regne for et af de klassiske italienske cykelmærker.

Læs mere om Scapin cykler.

 

SOMEC

SOMEC er en producent af italienske racercyklerSOMEC blev grundlagt af cykelmekanikeren Oliviero Gallegati, der havde fået en del erfaring i kravene, der stilles til udstyret i professionel cykelsport, i sin tid som cykelmekanier i Giro d’ Italia i 1960erne. I 1973 åbnede Gallegati  sin butik i Lugo nær Bologna i Italien. I stedet for at opkalde sin forretning efter sig selv, valgte han SOMEC, som er en sammentrækning af “Societa Mecchanica.”

SOMECs sortiment dækker hele 9 carbon-modeller, 2 stål-modeller, samt en titanium-model, men de producerer ikke mange cykler om året, og de er derfor ganske sjældne på danske landeveje.

Bonus-info:
SOMECs logo minder en del om Ferraris – blot er det spejlvendt, og hestens hale peger nedad i stedet for opad.

 

Tommasini

Tommasini racercykler håndbygges i Grosseto, ItalienIrio Tommasini begyndte at bygge cykler i 1948, mens han stadig var aktiv cykelrytter. I 1957 grundlagde han sin egen shop i sin hjemby Grosseto lidt nord for Rom. Forretningen voksede stødt de følgende år, og i slutningen af 1960erne begyndte Tommasini at eksportere sine cykler uden for Italiens grænser.

Irio Tommasini er stadig aktivt involveret i forretningen, og Tommasini håndbygger stadig deres racercykler i Grosseto. Rammerne bygges i stål, aluminium, carbon og titanium, og Tommasini fremstiller mellem 2000 og 2500 racer-rammer om året.

Bonusinfo:
Man kan bestille en racer på hjemmesiden og selv sammensætte lakeringen, hvilket er en fin mulighed for at give ens racercykel dens eget unikke udtryk.

 

Wilier

Wilier racercykler ses ofte i DanmarkI 2006 kunne Wilier fejre 100 års jubilæum som cykelfabrikant, og den dag i dag er Wilier Triestina en af Italiens ældste og mest kendte cykelproducenter.

Fiorenzo Magni gjorde for alvor Wilier-cyklen berømt. Han blev kendt som “Den Tredje Mand” i italiensk cykelsports guldalder, og selvom han stod i skyggen af rivaliseringen mellem superstjernerne Fausto Coppi og Gino Bartali, formåede han at slå igennem. I 1948 red Magni sin Wilier til sejr i Giro d’Italia – med blot 11 sekunders forspring til nummer to. Året efter sejrede Magni og Wilier i Flandern Rundt. Efter deres veje skiltes i 1950 føjede Magni yderligere 2 Giro-sejre og 2 sejre i Flandern Rundt til sin rekordliste.

Wilier Triestina har dog også lavet gode resultater i nyerere tid. Ved VM i 2008 i Varese vandt Lampres italienske stjerne Alessandro Ballan en hjemmesejr foran holdkammeraten og landsmanden Damiano Cunego. Dobbeltsejr til Italien, Lampre – og Wilier Triestina.

Bonusinfo:
Wilier Triestina laver deres rammer i størrelserne: XS, S, M, L, XL og XXL.

 

Japanske cykelmærker

Fuji

Fuji - japansk producent af racercyklerFuji er egentlig lidt svær at placere i denne over sigt. Oprindeligt var Fuji en japansk cykelfabrikant grundlagt i 1899. Navnet og logoet tog man fra Fuji-bjerget, og i løbet af små 30 år havde firmaet etableret sig som Japans mest populære cykelmærke. I dag produceres Fujis cykler i Taiwan, og firmaet ejes af amerikanske Advanced Sports i Philadelphia.

Toprammen Altamira kørtes i 2011 af Continentalholdet Geox-TMC, hvis mest prominente navn er Tour de France vinderen fra 2008, Carlos Sastre.

Læs mere om Fuji cykler.

 

Schweiziske cykelmærker

BMC

BMC racer-cykler er designet i SchweizBMC (Bicycle Manufacturing Company) blev egentlig skabt af amerikaneren Bob Bigelow i 1986, men det var først i 2002, at den schweiziske cykelproducent for alvor gjorde sig bemærket med toprammen Teammachine SLT01, som blev kørt af det schweiziske storhold, Phonak, der har haft ryttere som Oscar Camenzind og Oscar Perreiro i folden.

I 2007 blev BMC sponsor for holdet BMC Racing, der startede sin stor-satsning i 2010 ved at skrive kontrakt med en række store ryttere, bl.a. ex-verdensmester Allessandro Ballan, Lance Armstrongs tro væbner George Hincapie, og den forsvarende verdensmester Cadel Evans. Evans forbedrede som bekendt sine to andenpladser i Tour de France (2007 og 2008) med den samlede Tour-sejr i 2011.

Læs mere om BMC cykler.

 

Scott

Scott Addict R3 racercykel-ramme

På billedet: Scott Addict R3.

Ed Scott, skiløber og ingeniør fra Sun Valley, Idaho, startede Scott i 1958, efter han havde opfundet skistave i aluminium. Herefter udvidede selskabet udvalget af sportsudstyr, og i 1978 udvidede man til Europa, hvor man lagde hovedsædet i Schweiz. I 1986 bevægede Scott sig ind på cykelmarkedet, da man fremstillede sin første mountainbike.

I begyndelsen af 2000-tallet satte Scott igen sit præg på racercykelmarkedet med carbonrammen CR1, der på det tidspunkt var verdens letteste ramme med sine 895gram. CR1-rammen høstede stor hæder, og den blev fulgt op af Addict-rammen i 2007. Her havde man fået rammens vægt ned på 790 gram. I dag er toprammen Foil kommet til som supplement til Addict-serien i race-kategorien. CR1-rammen har fået en anelse mere komfortorienteret geometri. Scott er kendt som en af verdens absolut førende cykelproducenter og deres cykler høster flotte reviews i en lang række cykelmagasiner.

Bonusinfo:
Da Greg LeMond i 1989 slog Laurent Fignon på enkeltstarten på den sidste etape i Tour de France, fik han hjælp af den karakteristiske aero-bar, en Scott-opfindelse, der siden hen er blevet standard på enkeltstartscykler. LeMond slog Fignon med 58 sekunder og vandt dermed Tour’en med 8 sekunder samlet – den mindste margin nogensinde.

Læs mere om Scott cykler

 

 

Spanske cykelmærker

BH

BH Bikes - spanske racercyklerBH Bikes blev grundlagt for over 100 år siden, i 1909, i Eibar i Spanien. I dag har firmaet 2 fabrikker i Vitorai Gasteiz, hovedstaden i Baskerlandet, samt en fabrik i Portugal.

BH står for Bestegui Hermanos, og firmaet fremstiller 200.000 cykler om året. BH cykler har været med fremme i cykelverdenen i mange år, bl.a. via de tidligere sponsorater af hold som Liberty Seguiros, Astana og AG2R.

 

 

Massi

Massi er en spansk cykelproducentMassi bliver produceret i Spanien, og hovedkontoret findes i Katalonien, tæt på Barcelona. Firmaet har bygget racercykler siden 1934, og selvom mærket er ret sjælden på danske breddegrader, er der efter sigende tale om Spaniens tredjestørste cykelfabrikant.

Massis udvalg i racercykler er begrænset til tre deciderede racer-modeller, Pro SL Twin Sys, Pro Twin Sys og Team, samt en enkeltstart model under navnet Crossbow. Massi laver dog også mountainbikes og 29ere, samt en lang række komponenter, herunder bl.a. hjul, pedaler, og styr.

 

 

Orbea

Orbea Orca racercykel-ramme

På billedet: Orbea Orca – absolut en af de flotteste rammer på markedet.

Orbea fra Baskerlandet var oprindeligt en riffel- og revolverfabrikant grundlagt i 1840. I 1930 begyndet Orbea at fremstille cykler, og de er i dag den største cykelproducent på den Iberiske Halvø. Orbea laver rammer i de fleste prisklasser og i både alu og carbon.

Euskaltel-holdet fra Baskerlandet i de let-genkendelige orange dragter kører på Orbeas smukke topramme, Orca. Store navne som Haimar Zubeldia, Iban Mayo, Aitor Gonzalez, og verdensmesteren fra 2010 Samuel Sanchez har fejret triumfer på Orbeas materiel.

Læs mere om Orbea cykler

 

 

Cykelmærker – Storbritannien

Boardman

Chris Boardman-cykler findes i flere varianter. Her er toprammen AiR9.8

På billedet: Boardman AiR9.8

Efter Chris Boardman stoppede sin aktive karriere, har han kastet sig over cykelproduktion. Boardman var især kendt for sine evner på enkeltstart, men Boardman Bikes laver ikke bare enkeltstartscykler. Deres racercykel-linie er bred og varieret.

Topserierne, kategoriseret som Elite, hedder AiR og SLR. Begge serier findes i 4 versioner: 9.8, 9.4, 9.2 og 9.0, alle i carbon. Toprammen er den helt utroligt flotte Boardman AiR9.8. Den kan erhverves for små 44.000 kr. med SRAM Red og Zipp 404-hjul.

Boardmans performance-serie tæller 5 cykler, heraf to i carbon og tre i aluminium.

 

 

Dolan

Dolan er et engelsk cykelmærkeDolan Bikes blev grundlagt af Terry Dolan og ligger i Ormskirk i England. Dolan fremstiller racercykler i carbon, aluminium og titanium. Man kan købe cyklerne direkte fra Dolans hjemmeside.

Top-carbonrammen hedder Ares koster 2100 pund, og Dolan Titanium ADX kan erhverves for 2400 pund – begge med SRAM Red og Mavic Ksyrium Elite-hjul.

 

 

Isaac

Isaac er oprindeligt et engelsk cykelmærke, men en stor del af produktionen er flyttet til TysklandIsaac-cykelmærket er opkaldt efter Isaac Newton. Isaac Bicycles er oprindeligt en engelsk cykelfabrikant, men for nogle år siden rykkede man en stor del af virksomheden til Tyskland. Isaac Bicycles fremstiller udelukkende carbon-rammer.

De billigste rammer er Kaon (billedet) og Boson. Den lidt dyrere ramme, Meson, findes i to varianter, mens toprammen, Proton, kommer i tre versioner. Den absolut dyreste af rammerne er Proton FW (Fly Weight), der uden tvivl kan måle sig med de dyre italienere, når det gælder design og finish.

 

 

Mekk

Mekk er et af de nyeste engelske cykelmærkerMekk er et af de nyeste cykelmærker i England og har ikke mere end et par år på bagen. Folkene bag Mekk er dog ikke nye i branchen. Mark Edwards (ME) og Ken Knight (KK) var hovedmændene bag Caratti Sport, der var de første til at importere Specialized og GT cykler til England i 1980erne.

Mekks hovedkontor er dog i Bristol, og Mekk cykler sælges i over 70 cykelforretninger i Storbritannien.

Læs mere om Mekk cykler.

 

 

Pro-Lite

Pro-Lite er et engelsk cykelmærkePro-Lite er en sammentrækning af Professional Lightweight. Englænderen Steve Fenton grundlagde firmaet i 2000, men allerede i 2002 åbnede man en afdeling i Taiwan, produktionen finder sted i dag, og hvorfra firmaet drives.

Pro-Lite har dog sin egen fabrik i Taiwan og bygger alle deres produkter in-house. Udover carbon- og alu-rammer fremstiller Pro-Lite også håndbyggede hjul, og firmaet er verdens største producent af håndbyggede cykelhjul.

 

 

Raleigh

Raleigh er med sine over 120 år på bagen et af verdens ældste cykelmærkerMed sine over 120 år på bagen er Raleigh et af verdens ældste cykelmærker. Firmaet blev grundlagt i 1890 på Raleigh Street i Nottingham, og grundlæggeren Sir Frank Bowden tog opkaldte firmaet efter gadenavnet. Raleigh har også i mange år fremstillet racercykler, og i 1980 vandt hollænderen Joop Zoetemelk Tour de France på en Raleigh-racercykel.

Raleighs topramme hedder SP Team, og den kan erhverves for ca. 4.000 britiske pund med Shimano Dura Ace gear og Shimano RS80-hjul.

 

 

 Ribble

Ribble cykler fra EnglandRibble Cycles er beliggende i Lancashire, Storbritannien. Udover at forhandle andre mærker sælger de deres eget brand, Ribble. På hjemmesiden kan man sammensætte sin Ribble cykel selv.

Blandt racer-modellerne kan man vælge blandt 8 forskellige carbonrammer og 6 forskellige alu-rammer. Den dyreste carbonramme hedder HF83. Som kunder sparer man en hel del, i det der ikke er fordyrende mellemled.

Læs mere om Ribble cykler.

 

 

Tjekkiske cykelmærker

Author

Author er et tjekkiske cykelmærkeTjekkiske Author har fremstillet cykler siden 1993. Toprammen hedder CA9900 og sælges bl.a. på Authors egen hjemmeside.

Den kan erhverves for små 50.000 kr. med Dura Ace Di2 gear og Easton EC90 hjul.

 

 

 

Tyske cykelmærker

Canyon

Canyon racer-rammeCanyon sælger direkte til forbrugeren via deres egen hjemmeside og går på den måde uden om fordyrende mellemled. I 2011 oplevede Canyon stor succes som sponsor for Omega-Pharma Lotto holdet, der gjorde en flot figur i 2011-udgaven af Tour de France, bl.a på Plateau de Beille, hvor Jelle Vanendert sejrede, og naturligvis med mega-stjernen Philippe Gilberts fantastiske sejre i Amstel Gold Race, Fleche Wallone og Liège-Bastogne-Liège – samt på første etape af Tour de France.

Læs mere om Canyon cykler.

 

Centurion

Centurion Gigadrive Disc Team er Centurions topramme.Det var mountain bikes, der satte Centurion cykler på landkortet. De var blandt de første til at bringe den amerikanske mountain bike-trend til Tyskland. Senere udvidede man sortimentet, og i dag fremstiller Centurion stort set alle former for cykler, inklusive el-cykler, full-suspension og hardtail mountain bikes, og børnecykler.

Centurions racercykler inddeles i en aluminium-serie, Hyperdrive, og en carbon-serie, Gigadrive. Topmodellen hedder Centurion Gigadrive Disc Team.

Læs mere om Centurion cykler.

 

Corratec

CorratecCorratecs fabrik ligger i Raubling lidt syd for München. Her grundlagde Konrad Irlbacher Corratec for mere end 20 år siden.

Corratec fremstiller både mountainbikes og racercykler, herunder både klassiske racerrammer i både aluminium carbon, samt cykelcross- og enkeltstartscykler.

Læs mere om Corratec cykler

 

 

Cube

Cube racercykler er god, tysk kvalitetCube blev grundlagt i 1993. Cube er kendt for at lave kvalitet til fornuftige penge, og man får efter sigende meget for pengene. Flere cykelforretninger i Danmark, fx. Heino Cykler og Jupiter Cykler, fører nu Cube-cykler.

Toprammen hedder Litening og kan ses på billedet.

Læs mere om Cube cykler

 

 

Focus

Focus er sammen med Cube blandt de største af de tyske racercykel-producenterFocus blev grundlagt i 1992, og i 2003 begyndte de at fremstille racercykler. I 2006 producerede Focus deres første carbonrammer. Ligesom Cube er Focus kendt for god kvalitet til rimelige penge.

Focus blev i 2011 sponsor for det russiske Katusha-hold med bl.a. Oscar Freire og Joaquim Rodríguez.

Læs mere om Focus cykler.

 

Ghost Bikes

Ghost Bikes - tyske racercyklerGhost-Bikes blev grundlagt i 1993 i Waldsassen syd for München. Ghost Bikes lanceredes den første Ghost racercykel i 1999 og fører i dag to racer-serier, en i carbon og en i aluminium. Begge serier består igen af 3 udgaver af den samme ramme, blot med forskellige kombonenter.

Læs mere om Ghost cykler.

 

 

Haibike

Haibike Affair 9.0Haibike blev grundlagt i 1994.  De fremstiller en lang række forskellige cykler, herunder mange el-cykler og mountain bikes. Haibikes racercykler fås i aluminium og carbon i priser fra 5.000 kr. og helt op til 60.000 kr.

Aluminium-serien hedder Seet og carbon-serien hedder Affair.

 

Læs mere om Haibike cykler

 

Jan Ullrich

Jan Ullrich rammeTour de France-vinderen fra 1997 Jan Ullrich behøver næppe nogen introduktion.

Ullrichs racercykellinje består af tre modeller, den dyreste hedder Grand Tour, Olymp og Campione.

På hjemmesiden sammensætter man selv sin cykel.

 

 

Radon

Man får meget udstyr for pengene hos RadonRadon Bikes laver racercykler med fokus på “value for money”. Man får ganske meget for pengene, når man køber cykler fra Radon. Det er faktisk muligt at få en carbon-racer med Shimano Ultegra-gear og fornuftige hjul for under 12.000 kr. – nogle gange billigere, da de ofte holder udsalg.

Den toprammen hedder Spire 8.0 og fås for ca. 2200 EUR med Shimano Dura Ace og Mavic Ksyrium Elite-hjul.

 

 

Rose / Red Bull

Rose / Red Bull racercyklerRose er et gammelt familieforetagende grundlagt i 1907. Det startede som et postordre-selskab, og internettet har i den grad øget udbredelsen af Rose-cykler.

Der er langt fra den lille cykelbutik på 30 kvm i 1932 til de 6.000 kvm, der udgør flagship-store’n Rose Biketown i Bocholt.

Topmodellen hedder Carbon X-Lite Oro 9000.

 

 

Stevens

Stevens er et tysk cykelmærke, der bl.a. fremstiller racercykler og mountainbikesStevens Bikes er et tysk cykelmærke grundlagt i 1990. I 1991 lancerede man sin første carbonramme. Stevens har tidligere mest været kendt for deres mountainbikes, selvom man har forsøgt at slå igennem på racercykelmarkedet.

Som cykelfabrikant kunne Stevens i 2007 prale af at være blevet kåret til “Most Attractive Bike Brand in Germany” for tredje år i træk. I 2010 og 2011 kåredes firmaet “Best Bike Supplier” i Tyskland. I Danmark er Stevens dog ikke et af de cykelmærker, man oftest ser. Stevens har både en carbon-serie og en alu-serie inden for racercykler.

 

 

Storck

Storck racercykler modtager ofte blændende anmeldelser i CykelmagasinerCykeldesigneren Markus Storck oprettede firmaet i 1988. Storck fremstiller mountain bikes, trekking bikes og el-cykler, udover racercykler, der fremstilles i både alu og carbon.

Modellerne Fascinario, Fenomalist og Absolutist har modtaget strålende anmeldelser i flere cykeltidsskrifter.

 

 

 

Cykelfabrikanter – Taiwan

CKT Bikes

CKT cykler fremstilles i Taiwan - her ses modellen CKT-399sspCKT cykler kommer fra Taiwan, hvor de designes og bygges, men CKT Europe har kontor i Belgien. CKT er et familieforetagende, der blev grundlagt i begyndelsen af 1990erne og har bygget carbon-racercykler siden 2001. Firmaets præsident, Kuang-Tsan Chiang (hvis initialer har givet CKT cykler deres navn), har designet carbon-cykler i mange år og har ry for at bygge pålidelige og veldesignede racerrammer.

CKTs racerserie består af 5 serier i carbon, samt en serie i aluminium. Derudover fremstiller CKT en enkeltstartsmodel. Toprammen CKT-399ssp (billedet) vejer imponerende lidt – bare 740 gram! Selvom CKTs racerserier kun består af 6 modeller, udmærker deres udvalg sig ved, at de enkelte modeller er meget forskellige. Man kan således få en model med meget tykt overrør, en med tyndt overrør, en meget slopet ramme, osv.

 

Giant

Giant kalder sig verdens største cykelfabrikantUdover at være sponsor for det hollandske tidligere storhold, Rabobank, og dermed “værktøj” for bl.a. Matti Breschel, Luis-León Sanchez, Oscar Freire og Robert Gesink, kalder Giant sig gerne for verdens største cykelproducent.

Toprammen hedder TCR Advanced SL, men TCR-serien består af 4 modeller i forskellig pris.

Læs mere om Giant cykler

 

 

Merida

Merida cykler fra TaiwanMerida blev grundlagt i 1972 og er i dag en stor-producent af cykler. Merida producerer rigtig mange cykler om året og er en stor spiller inden for stort set alle prisklasser.

Tidligere var Merida mest kendt for masseproducerede cykler, i det man fremstillede cykler for andre brands, som fx. Centurion. I de senere år er Merida dog begyndt at fokusere på racercykler, og i dag fremstiller Merida en bred vifte af racercykler.

Læs mere om Merida cykler

 

 

Racercykelmærker – USA

Calfee

CalfeeCraig Calfee havde arbejdet med cykelrammer siden slutningen af 1980erne. Hans firma, Carbonframes, leverede 18 carbonrammer til Greg LeMonds hold, Team Z, og LeMond kørte på en af Carbonframes rammer i Tour de Fance 1991.

Craig Calfee startede Calfee Design i 1997, og i 2008 indgik Calfee et samarbejde med ENVE, der i dag producerer Calfees “carbon tubing”. Calfees racercykel-linje udgøres af fire modeller, Dragonfly, Tetra, Luna og Bamboo.

 

Cannondale

Cannondale racercyklerCannondale laver cykler i flere prisklasser, men deres bedste rammer er generelt ret dyre.

Serierne SuperSix og CAAD er deres mest “racer-agtige” rammer, mens Synapse-serien er mere komfortorienteret og skabt til de lange ture. Pro Tour-holdet Cannondale, der benytter amerikanernes cykler, råder over store stjerner som Peter Sagan og Ivan Basso.

Læs mere om Cannondale cykler.

 

Crumpton

Crumpton Cycles håndlaves i Austin, TexasNick Crumptons shop i Austin, Texas, håndbygger carbonrammer i høj kvalitet. Crumpton laver 3 forskellige race-rammer, Corsa-M, SL Road og Corsa Team.

Nick Crumpton designer, bygger og samler selv alle de cykler, firmaet sælger, og hver eneste cykel bygges “on request” fra kunden, så en Crumpton-cykel er guf for dem, som ønsker en helt unik cykel.

 

 

Felt

Læs mere om Felt racercykler herI Irvine, California, fremstiller Felt flere cykeltyper, herunder naturligvis racercykler. Firmaet blev grundlagt af daværende motorcrossmekaniker Jim Felt.

Felt har tidligere været cykelsponsor for Garmin Chipotle-holdet. Felt laver 3 racer-serier til herrer – AR, F og Z-serierne – og en serie til kvinder, nemlig ZW.

Læs mere om Felt cykler.

 

 

GT

Læs mere om GT racercykler herGT står for “Grand Tour”. Virksomheden blev grundlagt i 1979. GTs racercykelkollektion kaldes GTR.

Topmodellen hedder Carbon Team.

Læs mere om GT cykler.

 

 

Jamis

Jamis - amerikansk racercykelproducentJamis Bicycles begyndte cykelproduktionen i 1979, og i 1988 byggede de deres første racercykel.

Toprammerne hedder Xenith og er bygget med henblik på konkurrence-cykling. Derudover har Jamis en såkaldt “Fitness”-serie, Xenith Endura i carbon og Ventura i aluminium. Desuden har Jamis en racer-serie i stål.

 

 

Kestrel

Kestrel er et amerikansk cykelmærkeKestrel er et amerikansk cykelmærke, hvis navn stammer fra en fugl af falke-familien. Siden 1987 har Kestrel fremstillet racercykler bl.a. i carbon.

I produktion i dag udgør RT 1000-serien deres topramme.

Talon-serien er Kestrels enkelstartscykler.

 

 

KirkLee

KirkLee ramme til racercykelKirkLee Bicycles startede i 2001 og er således en af de nyere spiller på banen.

De fremstiller håndbyggede racercykler, der bygges en ad gangen præcis til kundens mål og ønsker. Også lakeringen er “custom made”. Man får tilsendt 2D og 3D billeder af cyklen, inden selve produktionen startes.

En custom made KirkLee-ramme koster ca. 4600 $, så det er nok ikke noget, enhver motionist vil kaste sig ud i.

 

 

Land Shark

Land Shark racercykler håndbygges i USALand Shark Bicycles fremstiller håndbyggede racercykler “on request”. Firmaet blev stiftet i Los Angeles af John Slawta, men efterhånden som forretningen voksede, flyttede man til Medford, Oregon, hvor firmaet ligger i dag.

John Slawta bygger selv den dag i dag hver eneste Land Shark-racercykel, der bestilles på Land Sharks hjemmeside.

 

 

LeMond

LeMond racercyklerFor cykelfans er navnet Greg LeMond ensbetydende med klasse. Tre Tour de France-sejre og en VM-titel kan LeMond skrive på CVet.

Da Greg LeMond sluttede sin aktive karriere, oprettede han LeMond Cycles. Fra 1995 til 2010 hørte LeMond Cycles under Trek, der kunne bruge LeMonds navn til at skabe opmærksomhed, og hans cyklers særlige kontruktion med længere overrør som alternativ til Treks egne designs.

I dag er LeMond linjen ikke længere i produktion, men det lader til, at Greg LeMond overvejer at starte produktionen op på ny. Læs mere på Greg Lemonds website.

 

 

Litespeed

Litespeed Vortex racercykel-rammeLitespeed byggede deres første cykel i 1986. De har altid været kendt for deres forkælighed for eksotiske materialer, såsom titanium, der med holdbarhed og lave vægt er et oplagt materiale til cykelrammer. Litespeeds titanium-rammer er blandt de bedste titanium-rammer i verden.

De har ved flere lejligheder været hyret til at bygge titanium-rammer til europæiske fabrikanter som Eddy Merckx og Bianchi. Litespeed har også tidligere samarbejdet med NASA omkring titanium-dele.

Litespeed bygger generelt rammer i den dyrere ende. Den flotte titanium-model Xicon-Ti er en minimalistisk klassiker, og idag fremstiller Litespeed også carboncykler. Den højst-specielle Archon CR1-ramme ligner næsten et kunstværk i sig selv.

Bonusinfo:
På tidskørslen i Tour de France 1999 kørte Lance Armstrong på en Litespeed Blade titanium-cykel. Cyklen var dog “forklædt” som en Trek, der var sponsor for Armstrongs hold, US Postal. Armstrong vandt i øvrigt tidskørslen.

 

Marin

Marin er egentlig mest berømte for deres mountainbikesMarin er blandt de toneangivende fabrikanter, når det gælder mountainbikes, der siges at være opfundet i Marin County, lidt nord for San Francisco på den anden side af Golden Gate Bridge.

Men Marin fremstiller også racercykler. Marins deciderede landevejscykler er opdelt i Pro Fit og Endurance. Begge serier kan tilbyde cykler i carbon og aluminium. Pro Fit-serien indeholder toprammen Stelvio i carbon og den billigere aluminiumløsning, San Marino. Begge har dog fokus på race. Endurance-serien er for motionisten, der foretrækker en mere oprejst positur.

 

Masi

Masi er oprindeligt italiensk, men virksomheden ligger i dag i CalifornienMasi er oprindeligt et italiensk cykelmærke med et flot CV. Fausto Coppi, Felice Gimondi, Jacques Anquetil og ikke mindst Eddy Merckx har kørt på Masi cykler.

Faliero Masi begyndte at fremstille cykler i 1950erne i Milano, men i 1973 overlod han Masi-butikken til sin søn, Alberto Masi, og tog til Californien for at opstarte en forretning der. Masi-navnet og rettighederne til det blev solgt ved samme lejlighed.

Masi skal ikke forveksles med den spanske cykelproducent, Massi (se længere oppe)

Læs mere om Masi cykler

 

Nishiki

Er  Nishiki racercykler gode? Læs mere herNishiki-cykler blev oprindelig produceret i Japan af Kawamura Cycles, men blev designet, specificeret og distribueret af amerikanske West Coast Cycles. Sidst i 1980erne skiftedes produktionen til Giant-fabrikken i Taiwan, og West Coast Cycles solgte rettighederne til Nishiki-navnet til Derby International.

I 2001 lukkede Derby Nishiki-brandet ned i USA. Nishiki Europe (ej tilknyttet Derby) distribuerer i dag Nishiki-cykler produceret i Taiwan.

Læs mere om Nishiki cykler.

 

Parlee

Parlee Z5 racercykel-ramme

På billedet: Parlee Z5. Parlee er ikke noget kendt cykelmærke i Danmark, men mon ikke det kommer?

Parlee Cycles ligger i Beverly, lidt nord for Boston. Firmaet blev grundlagt i 2000 af Bob Parlee, og siden har man fremstillet carbonracere og enkeltstartscykler i topkvalitet.

Parlee er ikke særlig kendt i Danmark, men i England, Tyskland og USA har man høstet flere priser og flotte anmeldelser for sin racerserie, Z. Z1, Parlees første ramme fra 2001, har i årenes løb vundet flere priser, bl.a “Dream Bike of the Year” i magasinet Bicycling i 2007, og Z3-rammen vandt i 2006 “Race Bike of the Year” i Cycling Weekly i England.

5. generations-rammen Z5 er med sine 850 gram blandt de letteste rammer på markedet.

 

 

 

Seven

Seven racercykel

På billedet: Seven Diamas SL

Seven Cycles ligger i Watertown, Massachusetts og har eksisteret siden 1997. Sevens racercykler fås i carbon, titanium og stål og ca. 75% af deres salg er racercykler.

Seven slår sig mest på custom made-cykler, og selvom de har over 200 forskellige rammestørrelser på lager, bygges alle de cykler, de sælger, specielt til kunden, og hele 95% af de cykler, de sælger, er fuldstændig custom made. Man har således selv indflydelse på rammegeometri, størrelsen på rørene, lakering, kabelføring osv. Som kunde har man adgang til alle  valgmuligheder uden ekstra omkostninger, og rammen har livstidsgaranti.

 Serotta

Serotta Ottrott SE-rammen vandt enstemmigt  Bicycling Magazines Editors Choice Dream Bike of 2004 Award.Ben Serotta har bygget racercykler i New York siden 1972. I 1983 blev Serotta officiel udstyrsleverandør til det amerikanske 7-Eleven-hold, der i 1986 blev det første amerikanske hold i Tour de France. Serottas race-serie består af en række linjer, bl.a. toprammen MeiVici AE og MeiVici SE og HSG SuperComp-rammer er Serottas carbon-rammer. Ottrott SE-rammen er speciel, i det den hovedsaglig består af carbon, men samlingerne er af titanium. Legend SE er en komplet titanium-ramme, dog med carbon forgaffel og saddelstræbere, og Classique TI er titanium-ramme med carbon-forgaffel. Colorado GS og Coeur d’ Acier-rammerne er i stål.

Bonusinfo:
Ottrott SE-rammen vandt enstemmigt  Bicycling Magazines Editors Choice Dream Bike of 2004 Award.

 

Specialized

Er Specialized racercykler gode? Læs mere herSpecialized var en af de mest fremtrædende cykelfabrikanter i Tour de France 2011, hvor de var sponsor for hele tre hold, nemlig danske Saxo Bank Sungard og Astana.

Specializeds topprodukter får prædikatet S-Works. Deres race-rammer hedder Venge, Tarmac, Amira (til kvinder) og Allez (alu), mens deres mere komfortorienterede rammer hedder Roubaix, Ruby (til kvinder), Secteur (alu) og Dolce (til kvinder).

Specialized laver desuden både cykelsko, hjelme, handsker, tøj og meget andet cykelgrej.

Læs mere om Specialized cykler.

 

 

Trek

Laver Trek gode racercykler? Læs mere på vores oversigt over Trek-racercyklerSom en del af verdens måske stærkeste cykelhold, Leopard-Trek, er den amerikanske cykelfabrikant ofte i centrum. Og Schleck-brødrene Fränk og AndyFabian Cancellara og Jens Voigt er da også ret gode udstillingsvinduer for Trek – ligesom Lance Armstrong tidligere var det.

Treks racere hedder Madone, hvor topserierne  Madone 6 og 7 hører til i den dyre ende. For motionisten er det mest Madone 4-serien, man støder på. Madone 3, 2 og 1-serierne er en del billigere og lettilgængelige begynder-cykler.

Læs mere om Trek cykler.