Hvilke cykelhjul skal man købe til en racercykel?

Shimanos top-hjulserie, DuraAce

Hvis du vil opgradere din racercykel, er hjulene oftest det bedste sted at starte, hvis du vil have mest ud af din investering. Et lettere og mere aerodynamisk hjulsæt kan gøre en kæmpe forskel for ens fart og ens racercykels performance.

Hvis man begynder at granske hjul-markedet, kan det godt virke uoverskueligt til at begynde med. Men hvilke cykelhjul skal man købe til en racercykel? Der er mange cykelhjul-producenter, og de laver for det meste flere hjulmodeller, så det kan godt være lidt en jungle. På denne side kan du finde en vejledning i, hvad du skal se efter, hvis du skal ud og købe nye hjul til din racercykel.

Læs mere: Hvor kan man købe hjul til en racercykel?

 

Sådan finder du de rigtige cykelhjul

Tubular eller Clincher hjul?

Først skal du beslutte, hvilke type dæk du vil køre med. Skal de være uden slange eller med slange? Hjul, der passer til dæk uden slange kaldes “Tubular”-hjul. (Tubular-hjul har dog en slange, der blot er syet fast på indersiden af dækket.) Hjul, der benytter dæk med slange, hedder “Clincher”-hjul. Tubular er generelt dyrere, og man sparer naturligvis nogle gram på vægtskålen, ligesom rullemodstanden er en smule mindre end med dæk med slange. På Tubular-hjul limes dækket på fælgen eller fastgøres med stærk tape, og det er ikke noget, alle og enhver kan finde ud af.

Clincher-hjul har den fordel, at alle kan finde ud af at lappe sit dæk selv, hvilket gør dem mere driftsikre og billigere at bruge i længden. Clincher-hjul er nok at anbefale til langt de fleste motionister. Det er i øvrigt heller ikke alle og enhver, der kan mærke forskel på et tubular-hjul og et godt clincher-hjul.

 

Hvor meget er det værd at ofre på racercykelhjul?

Dernæst gælder det om at finde ud af, hvor meget man forventer, at ens performance vil blive forbedret i forhold til ens egen vægt, kørestil og pengepung. De dyre, letvægtshjul i carbon kan forbedre ens kørsel, men de er dyre og holder ikke evigt, da de ofte fokuserer på vægt og aerodynamik først og fremmest, og holdbarhed er sekundært. Er man motionist med et begrænset cykelbudget, der samtidig kører ingen eller få løb, er det måske ikke den bedste prioritering.

Cykelryttere har ofte to sæt hjul, et sæt dyre løbshjul og et sæt billigere træningshjul. Dette er værd at tage med i overvejelserne. Vil man skifte hjul fra gang til gang? Og køber man det dyre sæt letvægtshjul, kræves det næsten, at man køber et sæt “hverdagshjul” også. Og så har man pludselig købt cykelhjul for 10.000 kr.!

 

Prisleje for racercykelhjul

De fleste racercykler i 10.000 – 15.000 kr., der henvender sig til semi-seriøse motionister, sælges ofte med hjul i 1.300 kroners-klassen, f.eks. Mavic Aksium eller Fulcrum Racing 7. Kommer man op mellem 15.000 til 20.000 kr i samlet pris for cyklen, er der ofte hjul i 2.000 kroners klassen på, fx. Fulcrum Racing 5 eller Mavic Ksyrium Equipe. Det vil sige, at når man køber en samlet cykel, udgør hjulene ofte kun ca. 10% af salgsprisen.

Men de fleste cykelryttere er enige om, at hjulene betyder langt mere end 10% for køreoplevelsen og ens performance. Alligevel overser mange lidt hjulene og stirrer sig blind på gear-gruppen, når de køber en racercykel. Derfor sparer forhandlerne gerne lidt på hjulene, når de sammensætter en pakke, der skal virke attraktiv. Ofte er hjulene nøglen til at gennemskue, om et tilbud er godt eller ej.

Se i øvrigt artiklen med gode råd når du skal købe en racercykel.

 

Hvilke racercykelhjul skal man vælge?

Er man en tung, kraftfuld rytter vil det ofte forkorte letvægtshjulenes levetid. Men det kan det godt lade sig gøre at finde letvægtshjul, der holder, selvom man er tung. Man skal blot finde den rette materialesammensætning.

Se oversigt over cykelhjul.

 

Håndbyggede hjul til racercykel

Ofte kan det betale sig at få speciallavet sine hjul. Man får da muligheden for at vælge de rette komponenter, der passer til ens vægt og kørestil. Håndbyggede hjul er ofte nemmere at reparere og vedligeholde og er derfor ideelle til træningshjul. PlanetX i England laver håndbyggede hjul, der får gode anmeldelser og bestemt er rimelige i pris. Fra omkring 5.000 kr. får man håndbyggede carbonhjul med høje fælge. Se PlanetXs udvalg af håndbyggede carbon-hjul her.

Hjulnav

Navet er ekstremt vigtigt. Racercykelhjul har for det meste en låsemekanisme ved navet, der gør, at man kan tage hjulet af og på med fingrene i et snuptag uden at skulle bruge værktøj. Det gør det langt nemmere og hurtigere at skifte slange, hvis man er punkteret. Det er naturligvis vigtigt, at det nav, man køber, er af god kvalitet og ikke går op under kørslen.

 

Hvor skal man købe racercykelhjul?

Ofte kan det betale sig at købe cykelhjul i udlandet via internettet. Det er en god idé at sammenligne priserne i England. Priserne er generelt lavere, udvalget er gerne større, og fragten koster ofte mindre end i Danmark. Onlinebutikkerne i England leverer desuden oftest gratis, hvis man køber for mere end 500-600 kr.

Chain Reaction Cycles, Evans Cycles og Wiggle.co.uk har rigtig mange DT Swiss, Zipp, Fulcrum, Easton og Campagnolo-hjul. ProBikeKit har primært mange Campagnolo og Zipp-hjul – men dér er deres udvalgt også stort.

Tjek eventuelt også Ribble.co.uks udvalg, de har et imponerende udvalg i Campagnolo, Shimano og Fulcrum-hjul. Også Tredz.co.uk fører Campagnolo, Shimano og Zipp, men de har især et stort udvalg i Mavic-hjul.

PlanetX er som tidligere nævnt også et besøg værd. De fører bl.a. Gipiemme, HED og Vision-hjul. De har desuden deres egne brandede hjul, og PlanetXs håndbyggede carbonhjul er bestemt til at betale.

Også TweeksCycles  fører Zipp og DT Swiss, samt Shimano og Fulcrum, så de har også noget i alle prisklasser.

Rutland Cycling har bl.a. et stort udvalg i Giant-hjul, hvor der er priser for et hvert budget. Hargroves Cycles har stort set kun Mavic-hjul, men til gengæld har et kæmpe-udvalg.