Mange dyrker cykling som motion med det formål at tabe sig. Og cykling er da også en glimrende mulighed for at smide de overflødige kilo, samtidig med at man nyder naturen og den friske luft. Her kan du læse om fedtforbrænding ved cykling.

 

Fedtforbrænding ved cykling

Fedtforbrænding ved cykling er en ren fornøjelse

Cykling er effektivt til fedforbrænding

Cykling kan hjælpe én til at tabe sig, altså minimere mængden af kropsfedt. Men det er ikke, fordi cykling som sådan er bedre til at forbrænde fedt end andre sportsgrene. Om man forbrænder fedt eller sukker, er egentlig ikke det væsentlige. Det handler om det totale energiforbrug, som skal være højere end det energi, man indtager. Er det det, taber man sig.

Cykling som sportsgren forbrænder mindre energi end fx. løb, men til gengæld kan de fleste holde ud at cykle længere, end de kan holde ud at løbe, ligesom skader er mindre udbredte i cykling. Derfor kan man sige, at cykling er en god måde at tabe sig på.

 

Hvordan måler man fedforbrænding ved cykling?

Nogle ser på minutter i forhold til fedtforbrænding, altså hvor længe man dyrker en given aktivitet. I virkeligheden er dette noget misvisende, da tiden i sig selv ikke siger noget om, hvor intensivt man har dyrket aktiviteten.

Man forbrænder simpelthen mere, hvis pulsen er oppe. Derfor giver det ofte mere mening at se på forbrænding pr. kilometer.

Læs mere under Kalorieforbrug ved cykling.