Cykling bliver stadig mere og mere populært i Danmark. Og med god grund. God motion og friluftsliv kombineret med muligheden for at opleve Danmarks mange fine landeveje sammen med vennerne lokker flere og flere til. I denne sektion af Cykelogi.dk ser vi nærmere på nogle de elementer, der gør cykling til en ideel motionsform.

Er cykling noget for mig?

Cykling som motionsform bliver stadig mere populært – men er det noget for dig?

Er cykling noget for mig?

Inden du kaster dig over cykling og cykelsport, er det en god idé at sætte dig lidt ind i emnet og se, om det er noget for dig. Udover at være en god måde at få motion på, er cykling også en god måde at få dyrket sit sociale liv. For selvom man kan få meget ud af at træne alene, er cykling lige så meget en social sport. Og er du en person, der holder af at være ude i det fri, og måske dyrke friluftssportsgrene som skiløb eller vandring, bør cykling være noget for dig.

Cykling – en dyr sport

Én ting er dog vigtig at være klar over, inden du går i gang med cykling: Det kan være dyrt! Udover selve racercyklen, som er lidt af en investering i sig selv, er der en del udstyr, som man er nødt til at skaffe – enten ved at låne sig frem eller ved at købe. Læs videre her: Hvad koster det at komme i gang med cykling?
Inden du investerer i alt for meget cykeludstyr, kan du med fordel også læse artiklerne Værd at vide når du skal købe en racercykel og Det vigtigste udstyr når du skal i gang med cykling.
Derudover er det ofte sådan, at man får lyst til at opgradere sit udstyr og sin cykel, jo mere man kører – så det løber hurtigt op.

Cykling som motionsform

Cykling er rigtig godt, hvis du vil i bedre form eller ønsker at tabe dig. Cykling er en rigtig god motionsform, i det du forbrænder mange kalorier og får pulsen op. Samtidig er cykling knap så hårde for dine led som fx. løb, da du ikke belaster dine knæ- og fodled på samme måde. Det er dog vigtigt, at din cykel er rigtigt indstillet, da det især i starten kan være hårdt for skuldrene og lænden, hvis man ikke at vant til at cykle på racercykel, hvor man sidder væsentlig mere foroverbøjet. Mange oplever også at have en øm bagdel i starten.

Cykling er rigtig godt til fedtforbrænding. Se her hvordan du udregner dit kalorieforbrug ved cykling.

For at gøre din cykeltræning endnu mere motiverende er det en god idé at downloade en af de mange mobile apps til cykling.