Kast lige et blik på denne her Trek Madone 7.9.
Den er naturligvis super-flot, og med en pris på over 60.000 kr. er det ikke en racercykel, man ser uden for de professionelles rækker særligt ofte. Men den er måske ikke den mest unikke racer i topklassen.

Men der er dog en lille feature, som fangede vores opmærksomhed. Man har valgt at flytte bagbremsen væk fra den klassiske placering på sadelstræberne og i stedet monteret bremsen på kædestræberne helt nede under cyklen. (Se delene på en racercykel her)

Ved første øjekast ser dette ret liret ud. Det giver et meget rent udtryk – næsten lidt “fixie-agtigt” – at man kan skjule kabler og andet hardware bagved kranksættet.

Spørgsmålet er så, om det betyder noget for, hvor nem/svær bagbremsen bliver at justere og skifte? Og hvor nem er den at rengøre? Bliver den mere beskidt af at sidde så tæt på jorden?

Ideen er dog ganske fin, og det kunne godt gå hen og blive et lille paradigmeskift i opbygningen af racercykler. Måske bliver det standard inden for blot et par år på flere modeller af Trek racercykler?

Hvem ved?