Blog

/Blog/

Aerodynamik betyder alt!

Som racercykel-entusiaster fokuserer vi ofte på vægt. Vægtbesparelse er en klassisk begrundelse for at ofre sparegrisen på f.eks. en gear-gruppe-opgradering, og det selvom vægtforskellen på eksempelvis en Shimano Ultegra og en Shimano 105 gear-gruppe er på ca. 250 gram - eller knap 10% - hvis man regner pedalerne med. Shimano Ultegra gear-gruppen er ca. 45% dyrere, og prisforskellen på ca. 3000 kr. er til at tage og føle på for at spare 250 gram. En beskeden håndfuld gram som de fleste nok ville kunne tabe på en uge. Vægt betyder naturligvis noget, når det går opad, men på de danske landeveje er det ikke så meget bakkerne men snarere vinden, der er en faktor. Det er derfor interessant at se på aerodynamik, og hvad du kan gøre for at skære dyrebare sekunder og minutter af din tid. Den amerikanske cykelproducent Specializeds YouTube-kanal indeholder en række interessante tests foretaget en vindtunnel. Det er resultaterne af nogle af disse tests, vi præsenterer her. Det gode ved Specialized-folkenes undersøgelser er, at de gør tidsforbedringerne meget konkrete ved at omregne dem til sekunder sparet på en 40 km. tur. Vi har valgt at [...]

Hvem vinder Tour de France 2016?

Det er atter tid for Tour de France 2016. Og de store spørgsmål er som altid: Hvem skal stå øverst på podiet, når feltet triller ind i Paris den 24. juli? Hvem vil køre for hvem? Hvem vil imponere, og hvem vil skuffe? Vi har forsøgt at kigge lidt i krystalkuglen.  Chris Froome Chris Froome - favorit til at vinde sit 3. Tour de France Froome er kæmpe-favorit i Tour de France 2016. Formen virker vel-timet, med karrierens 3. Critérium du Dauphiné-sejr som vanlig forberedelse til Touren. Froome har desuden feltets klart bedste hold - ført an af den stærke Paris-Nice 2016-vinder Garaint Thomas. Lad det være sagt med det samme: Chris Froome er vores absolut bedste bud på en Tour-vinder i år. Han har rutinen, og han er for stærk til at blive rystet på stigningerne, ligesom han er fremragende i enkeltstartsdisciplinen. Det ligner et Tour de France-hattrick til Froome i år.   Nairo Quintana Nairo Quintana i den lyserøde førertrøje i Giro d' Italia 2014 Den lille colombianer er naturligvis atter en af første-udfordrerne til sejren. Han kan køre fra alle de andre, når det går opad, [...]

Billedserie: Cyklerne i Tour de France 2015

Tour de France 2015 blev skudt i gang i Utrecht. Og vi har modtaget denne billedserie af nogle af cyklerne i Tour de France 2015 fra vores udsendte cykel-aficinado, der har base i den hollandske by. Flotte billeder af nogle flotte cykler. Foto: Nicolai Baaring, Utrecht, 2015.   AG2R-Mondiale AG2R-Mondiale: Focus Izalco Max - Foto: Nicolai Baaring   Team Sky Chris Froome og Team Skys Pinarello Dogma F8 - Foto: Nicolai Baaring   Movistar Movistar: Canyon Ultimate CF SLX - Foto: Nicolai Baaring   Trek Factory Trek Factory: Trek. Rytterne på Trek-holdet kan vælge mellem tre Trek-modeller i årets Tour: Emonda, Domane eller Madone - Foto: Nicolai Baaring   Etixx-Quick Step Etixx-Quick Step: Specialized S-Works. Nr. 112 er sprintkongen Mark Cavendishs S-Works Venge - Foto: Nicolai Baaring   Astana Astana: Specialized S-Works med Campagnolo Super Record gear - Foto: Nicolai Baaring.   IAM Cycling IAM Cycling: Rytterne på det schweiziske IAM Cycling-hold kan vælge mellem Scott Addict eller Scott Foil - Foto: Nicolai Baaring   Lotto Soudal Lotto Soudal: Ridley. Holdets ryttere kan vælge mellem Ridley Noah SL eller Ridley Helium SL   Cofidis Cofidis: Orbea Orca. - Foto: Nicolai [...]

Tour de France 2015 – hvem er favoritterne?

Tour de France 2015 nærmer sig med hastige skridt, og vi har forsøgt at kigge i krystalkuglen. Hvem står øverst på podiet i Paris, når Tour de France 2015 slutter den 26. juli? Meget tyder på, at vinderen skal findes blandt disse fire store navne: Vincenzo Nibali (Astana) Tour-vinderen fra 2014 er naturligvis blandt favoritterne i 2015-udgaven af Tour de France. Nibali var suveræn i 2014-tour'en, men hans flotte gule trøje vil nok altid være plettet af fraværet af Nairo Quintana, og af at både Chris Froome og Alberto Contador måtte udgå. Og Nibali er ikke umiddelbart den største favorit, hvilket nok skyldes, at han ikke rigtig har sat de andre store til vægs, når de har været i topform. I foråret har han ikke lavet nævneværdige ting, og en kombination af de to ting får mange til at tro mere på de andre i favoritkvartetten. Man skal dog huske på, at Nibali heller ikke havde gjort væsen af sig i 2014, før han ankom til Tour'en. På den måde ligner hans sæsonforberedelse i år til at min de om forrige år. Desuden skal man huske på, at Nibali altså hører til i [...]

Hvem vinder Vuelta a España 2014?

Da Alberto Contador i elvte time meldte sin ankomst i 2014-udgaven af Vuelta a España, startede spekulationerne. Kan han være i god nok form til at blande sig i topstriden allerede? Hans tilstedeværelse gør i hvert fald ikke løbet mindre spændende. Blandt cykelsportens stærkeste etapeløbs-ryttere er det vel egentlig kun Vincenzo Nibali, man savner, og feltet vrimler med gode navne. Vi har set lidt på, hvem vi tror på i den 69. udgave af Spaniens største cykelløb. Nairo Quintana Nairo Quintana i den lyserøde førertrøje i Giro d' Italia 2014 Movistars colombianske guldfugl fulgte den flotte 2. plads fra Tour de France 2013 op med en flot sejr i Giro d' Italia i år. Hans plan for sæsonen har hele tiden været at droppe Tour de France og sætte alt ind på at gøre det godt i de to andre Grand Tours. Flere ting taler for, at Vueltaen i år meget vel kunne blive Quintanas. Han har vist, at han kan præstere i de store etapeløb, og han har gennem sin korte karriere hentet imponerende resultater netop i Spanien: En 4. og en 5. plads, samt en bjergtrøje i [...]

Hvem er favoritterne i Tour de France 2014?

Hvem er favoritterne i Tour de France 2014? Hvert år når juni går på hæld, og starten på en af verdens største årlige sportsbegivenheder nærmer sig, rejser spørgsmålene sig. Hvem vinder i år? Hvem overrasker os alle, og hvem skuffer? Vi har kigget lidt i krystalkuglen og giver et par bud på, hvem der vil dominere klassementet i 2014-udgaven af Tour de France. De store favoritter i Tour de France 2014 Chris Froome Vinderen af Tour'en i 2013, englænderen Chris Froome, kommer naturligvis til starten i Leeds den 5. juli som storfavorit. Hans kørsel i 2013-udgaven af løbet varslede en ny æra med en altdominerende skikkelse i front til at præge løbet i mange år frem. Over fire minutter var han bedre end nummer to, Nairo Quintana, og undervejs vandt han tre etaper. Han var stærk i bjergene og urørlig på enkeltstarterne, og der var egentlig ikke meget spænding i løbet det år. I år har Froome vundet Tour of Oman tidligere på året, og selvom en skade tvang ham ud af Tirreno-Adriatico, og han senere tabte terræn i den sidste weekend i Critérium du Dauphiné, fremstår Froome stadig [...]

Er det fremtidens bagbremser?

Kast lige et blik på denne her Trek Madone 7.9. Den er naturligvis super-flot, og med en pris på over 60.000 kr. er det ikke en racercykel, man ser uden for de professionelles rækker særligt ofte. Men den er måske ikke den mest unikke racer i topklassen. Men der er dog en lille feature, som fangede vores opmærksomhed. Man har valgt at flytte bagbremsen væk fra den klassiske placering på sadelstræberne og i stedet monteret bremsen på kædestræberne helt nede under cyklen. (Se delene på en racercykel her) Ved første øjekast ser dette ret liret ud. Det giver et meget rent udtryk - næsten lidt "fixie-agtigt" - at man kan skjule kabler og andet hardware bagved kranksættet. Spørgsmålet er så, om det betyder noget for, hvor nem/svær bagbremsen bliver at justere og skifte? Og hvor nem er den at rengøre? Bliver den mere beskidt af at sidde så tæt på jorden? Ideen er dog ganske fin, og det kunne godt gå hen og blive et lille paradigmeskift i opbygningen af racercykler. Måske bliver det standard inden for blot et par år på flere modeller af Trek racercykler? Hvem ved?

Nye trends – for motionscyklisten

Her på Cykelogi.dk har vi prøvet at se lidt på, hvilke tendenser og trends vi kan forvente at se inden for motionscykelsport de kommende år. Hvor bevæger producenterne sig hen, når det gælder udstyr, og hvad skal man som køber holde øje med? Dette blog-indlæg henvender sig mest til nybegyndere inden for cykling og motionister, der måske står overfor at købe en ny racercykel. Sidstnævnte kan glæde sig over, at der er sket meget store forbedringer i forhold til udstyr - også til motionisterne. Carbon til alle Den teknologiske udvikling inden for racercykler er ikke så forskellig fra fx udviklingen i bilbranchen. Ny teknologi, som man i starten skal betale ekstra for, bliver med tiden standard. Et par eksempler fra netop bilbranchen kunne være airbags, servostyring, centrallås, osv. Sådan er det også inden for racercykler: de teknologiske landvindinger, der sker på topmodellerne, gives videre til de billigere modeller. Og eftersom det netop i de sidste år er gået stærkt, er top-udstyret nu ved at nærme sig et niveau, hvor også almindelige motionister kan være med. Navnlig inden for rammematerialer til racercykler er denne tendens tydelig. Carbon er ikke længere [...]